Música

Un Primavera Sound amb Lana del Rey, Massive Attack, Bad Bunny, The National i Beck

El festival celebra la 20a edició amb un cartell d'autohomenatge que no perd de vista el present

L'edició de l'any passat del Primavera Sound havia de ser un punt d'inflexió per al festival barceloní, un nou començament. Una programació paritària (també entre caps de cartell), la inclusió decidida de primeres espases de reggaeton com J Balvin i la tria de supervendes del pop mainstream com Carly Rae Jepsen i Miley Cyrus van aportar novetats al perfil del festival. Tanmateix, els seus responsables ja van advertir aleshores que l'edició de 2020, la del vintè aniversari, seria diferent perquè s'estava dissenyant com una celebració per reivindicar la història del Primavera Sound. Finalment, el cartell que es desplegarà al Parc del Fòrum del 4 al 7 de juny té una naturalesa híbrida, amb noms rescatats del passat que s'adiuen amb el públic que fa vint anys tenia més de 20 anys i també amb una àmplia representació d'artistes que connecten amb qui avui té menys de 30 anys.

Entre els primers hi ha herois de l' indie-rock com Pavement (que, de fet, va ser el primer grup del cartell que es va fer públic), The Jesus and Mary Chain (que en la jornada gratuïta de dimecres tocaran el disc Darklands, publicat el 1987), The Strokes (que tot i preparar disc nou continuen vivint del record de l'èxit de l'àlbum Is this it, del 2001) i diferents encarnacions del rock alternatiu com ara Yo La Tengo, Dinosaur Jr, Bill Callahan, The National i fins i tot Beck, que s'estrenarà al festival. En aquest apartat cal incloure grups i artistes que ja s'havien anunciat a finals del 2019, com Kim Gordon (ex-Sonic Youth) i el retorn de les riot grrrls Bikini Kill.

Maria del Mar Bonet i Mavis Staples, al Primavera Sound

Pel que fa als noms amb més present que passat, el Primavera Sound prolonga l'idil·li amb el reggaeton, el trap i en general amb el conglomerat de les anomenades músiques urbanes, aquesta vegada col·locant Bad Bunny entre els caps de cartell, tal com va fer el Sónar l'any passat, i destacant ben amunt C. Tangana, Bad Gyal i novament Yung Beef. També manté el compromís amb el hip-hop programant novament Tyler, The Creator, autor del monumental àlbum IGOR, a més del raper d'Atlanta Young Thug, el col·lectiu texà Brockhampton, la britànica Little Simz i el projecte francès PNL. I continua estirant el fil del pop-rock indie en el sentit més ampli amb bandes com Cigarettes After Sex.

La convivència entre diferents generacions es reprodueix igualment entre les propostes més electròniques, amb clàssics sorgits a principis dels anys 90 com Massive Attack, Squarepusher i DJ Shadow, grups sorgits amb el nou segle com Chromatics i Caribou i d'altres de més joves com el duo Disclosure.

El country-pop crític de Kacey Musgraves

Tot i que entre els caps de cartell no hi ha la paritat de gènere de l'any passat, sí que hi ha una destacada presència femenina. La megapromotora Live Nation s'ha endut al festival Mad Cool de Madrid dues de les triomfadors del 2019, Billie Eilish i Taylor Swift, i la resposta del Primavera Sound ha sigut programar Lana del Rey, autora del magnífic disc Norman Fucking Rockwell, que torna a Barcelona després d'haver actuat en anys anteriors al Sónar, el Vida Festival, el Festival de Pedralbles i el Palau Sant Jordi; val a dir que Lana del Rey hi torna en el seu millor moment artístic. Una altra triomfadora del 2019 que passarà pel Fòrum serà Kacey Musgraves, l'artista d'arrels country amb esperit crític que l'any passat va guanyar el Grammy al millor disc amb Golden hour. En lletres grans també es destaca l' indie-pop de la novaiorquesa King Princess i el debut en solitari de Brittany Howard al marge del grup Alabama Shakes.

Una de les especialitats del Primavera Sound, allà on sovint hi ha el fet diferencial, és programar línies de fuga que van més enllà del discurs dominant del cartell. Aquest any, en què repeteixen una vegada més Shellac, hi ha espai per al posthardcore de Jawbox, per al postpunk dels irlandesos Fontaines D.C. (la revelació del Vida Festival de l’any passat), per a la llegenda de tots els extrems metàl·lics Napalm Death, per a la nova aventura de Za! batejada com a TransMegaCobla, per a la màgia negra industrial d'Einsterzünde Neubauten, per al black metal del grup noruec Abbath (el grup de Olve Eikemo, exmembre d'Old Funeral i Immortal), per al rock sorollós de Lightning Bolt i per a la performance de Vagina Dentata Organ, el llegendari àlies punk industrial de Jordi Valls.

Pel que fa al capítol de clàssics anteriors a l'edat de l' indie, aquesta vegada el festival programa Bauhaus, l'emblema de l' afterpunk gòtic dels 80; la gran Mavis Staples, nom imprescindible de les músiques afroamericanes i de la lluita pels drets civils; l'incombustible Iggy Pop, amb més de cinquanta anys de carrera; i Maria del Mar Bonet, inclosa en un cartell en què també hi ha Manel, el grup que ha homenatjat la cantautora mallorquina samplejant Alenar per bastir la cançó Per la bona gent.

Tot plegat en un festival que té com a patrocinadors principals Heineken, Seat i Pull & Bear, que programa més de 200 concerts i que afegeix una jornada extra el diumenge 7 de juny al Fòrum (la festa Brunch On the Beach amb Nina Kraviz, Amelie Lens i la sessió de DJ de Disclosure, enre altres). L'abonament per al festival costa 205 euros (amb les despeses de gestió incloses) i es posa a la venda aquest dijous a les 10 h. De fet, el Primavera Sound tenia previst anunciar tota la programació del 20è aniversari aquest dijous a les 10 h, però dimecres a la nit l'entorn de grup Pavement va filtrar el cartell, la qual cosa va obligar a avançar-ne l'anunci a les 23.09 hores.