Cultura 24/05/2018

RCR converteix el pavelló català a Venècia en un espai lluminós i emocional

Una gran instal·lació amb 6.000 lents Fresnel busca emocionar els visitants i també explica la trajectòria i el projecte somiat dels arquitectes d'Olot

Antoni Ribas Tur
2 min
L'ex

VenèciaLa Vila, el projecte somiat de Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta, els RCR, és una finca de més de 130 hectàrees a la vall de Bianya, on volen crear un centre de recerca d'arquitectura i paisatge. A Venècia, com a protagonista del pavelló català dins els 'eventi collaterali' de la Biennal d'arquitectura, és un espai "obert, indefinit, no finit i no lineal", com diu l'arquitecta Estel Ortega, comissària juntament amb la periodista Pati Núñez de l'exposició 'RCR. Natura i somni'. Per a Núñez, La Vila de RCR és "una utopia en construcció", que a Venècia el públic descobrirà després de travessar la façana anodina dels 'cantiere navali' i entrar dins la caixa folrada de plàstic que allotja prop de 6.000 lents Fresnel, una setantena de les quals funcionen com a plafons d'exposició o pantalles. 'RCR. Somni i natura' també funcionaria sense els continguts que repassen la trajectòria dels arquitectes i expliquen La Vila, ja que la basa principal d'aquest espai extraordinari és emocionar el públic, en la línia que volen fer-ho els arquitectes. "Per a nosaltres l'arquitectura no és un tema de fer edificis objecte o icònics sinó construir espais vivencials d'experiència i emoció", afirma Carme Pigem. "El nostre objectiu era que el pavelló per si mateix despertés emocions en les persones", subratlla.

Els RCR van decidir capbussar-se en el seu projecte somiat, on hi ha construccions perquè els visitants experimentin l'espai sense les restriccions de les normatives després de guanyar el premi Pritzker, considerat el Nobel dels arquitectes. La comissió d'Urbanisme de Girona els va donar llum verda fa dues setmanes i està previst que la primera nova construcció, el Pavelló de Paper, sorgit d'un conveni amb un municipi japonès, sigui una realitat l'any 2019. Una de les raons per les quals els RCR van guanyar el Pritzker va ser la seva "creativitat compartida" i, com explica Ramon Vilalta, faran col·lectivament el paper artesanal que hi ha haurà al terra i al sostre del pavelló.

En aquesta ocasió, com que el Govern encara no està format, la presentació del pavelló català va tenir el director de l'Institut Ramon Llull, Manuel Forcano, com a únic representant internacional. Per a Forcano la proposta de RCR és "bellíssima" i va recordar que les circumstàncies polítiques a Catalunya han afectat la difusió del Pritzker als arquitectes d'Olot. "La presentació del pavelló català és una manera de compartir el premi amb el país i amb tot el món", subratlla.

El repte de crear un espai oníric

Els RCR defineixen La Vila com un projecte "viu" i no és fàcil portar un treball en curs a una sala d'exposicions. "El repte de traslladar un procés de creació, pensament i experimentació era molt difícil", diu Ortega. Com diu l'arquitecta, més que certeses, els visitants trobaran "estímuls" i "suggerències". "Era molt important que construíssim una atmosfera immersiva; el continent i el contingut queden diluïts", subratlla.

'RCR. Somni i natura' ha costat 600.000 euros. L'Institut Ramon Llull n'aporta 500.000 i la resta provenen de la col·laboració amb empreses i institucions com Cricursa –que ha fet les lents Fresnel–, Lamp, Turisme de la Costa Brava i l'Ajuntament d'Olot.

stats