'Cuando deje de llover', triple guanyadora dels Premis Max

Una gala musical al Paral·lel, en la qual s'ha reivindicat la rebaixa de l'IVA cultural, reconeix els actors Lluís Homar i Blanca Portillo i els ballarins Rocío Molina, Olga Pericet i Israel Galván

La gala dels Premis Max ha començat a la sala Barts del Paral·lel, on diverses actrius s'encarreguen d'entregar els guardons i fer un homenatge a aquesta avinguda històrica del teatre amb números musicals. La rebaixa de l'IVA i la consideració essencial de la cultura són les dues grans reivindicacions de la nit. Loles León ha demanat 21 segons de silenci per criticar el 21% de l'IVA cultural (tot i que després no s'ha fet el silenci!) i ha dit amb ironia: "No criticaré el govern, que avui no queda bé". "Ens volien donar un 7% d'IVA i ens el volien donar tant, que ens l'han donat 3 vegades", ha afegit. Carme Conesa, María José Peris i Teresa Vallicrosa –presentadores de la gala– han protagonitzat després un número musical demanant la rebaixa de l'IVA al 3%.

Un dels grans moments de la nit ha estat el premi Max d'Honor per a Rosa Maria Sardà, que ha dit: "García Lorca ho va definir molt bé: un poble que no fomenta el seu teatre és un poble mort o moribund. Nosaltres no volem que sigui així. Seguirem lluitant". I ha acabat així: "Vull fer un regal als nostres governants: una bona botifarra".

Premis principals

'Cuando deje de llover' ha estat la guanyadora dels Premis Max, amb el premi a millor espectacle, el de millor director d'escena per Julián Fuentes Reta i millor actriu de repartiment per Susi Sánchez. Es tracta d'una obra escrita per Andrew Bovell, una història que recorre quatre generacions d'un nissaga familiar i que es va poder veure al Teatro Español. "'Cuando deje de llover' parla d'una humanitat millor i una redempció dels pobles, que comença per la família, és un cant a la família", ha explicat la companyia.

'Fausto', 'Gelajauziak' i 'El triángulo azul' s'han endut dos Max Cadascun. La resta han estat repartits.

'L'eclipsi' del Teatre Nacional vist al Grec 2014 s'ha endut el premi a millor musical, en un dels pocs guardons que han recaigut en les produccions del teatre català, junt amb 'Dot' de Maduixa Teatre, que ha estat l'espectacle guardonat en la categoria infantil o familia, i Anna Maria Ricart, que ha estat Premi Max a la millor adaptació per 'Fuenteovejuna. Breve tratado sobre las ovejas domésticas', una obra de la Companyia Obskené que es va poder veure a l'obrador de la Sala Beckett el 2013.

El millor espectacle de dansa ha estat 'Free fall (caída libre)' de la companyia madrilenya de Sharon Fridman amb una obra coproduïda pel Mercat de les Flors. 'Los nadadores nocturnos' de Draft.in s'endú el Max revelació vista a les Naves del Español (i acaba amb les opcions de 'Llibert')

Categories interpretatives

Lluís Homar ha estat guardonat com a millor actor per 'Terra baixa'. "Cada vegada m'agrada més treballar en equip", ha dit, abans d'enumerar els seus col·laboradors en un projecte molt personal que reprenia un dels seus primers papers de la seva carrera i que es va poder veure a Temporada Alta i al Teatre Borràs. "L'important no és l'enormitat de la tasca sinó la magnitud del valor", ha reblat. Desbancava, en aquesta categoria, La millor actriu protagonista és Blanca Portillo per 'El testamento de María', dirigida per Agustí Villaronga, que es va poder veure al Teatre Lliure. Ha agraït el premi al jurat i al públic: "Treballem pels espectadors, perquè creixin, pensin, somiïn, creixin, i seguiran allà per sobre d'històries econòmiques i polítiques. Que els donin!".

El millor actor de repartiment ha estat Pepón Nieto per 'El eunuco', que es va poder veure al festival de Mèrida. Pau Durà i Rosa Novell eren nominats en aquestes categories.

Categories de dansa

Rocío Molina, una de les grans candidates amb quatre nominacions per 'Bosque ardora', ha rebut el primer a millor coreografia. La ballarina ha dedicat el guardó als que l'admiren i sobretot als que la critiquen "i no entenen el que faig": "Em fan arribar a la meva veritat. L'adversitat em fa forta. Entre un premi, un aplaudiment o unes durícies als peus, trio això últim, perquè encara que facin mal segur que són de veritat, no transitoris ni fruit d'un instant". El premi a millor elenc o solista de dansa és per a Kukai Dantza per 'Gelajauziak'. La millor composició musical ha estat per a Sabin Bikaldi, també per 'Gelajauziak'.

El millor ballarí principal ha estat per un altre renovador del flamenc, Israel Galván, per 'Fla.co.men'. I la millor ballarina, Olga Pericet per 'Pisadas'.

Autoria i categories tècniques

Laila Ripoll i Mariano Llorente per 'El triángulo azul' han estat reconeguts per a a la millor autoria teatral. Han dedicat el premi a les víctimes dels camps de concentració i "als que encara estan als vorals esperant veritat, justícia i reparació", ha dit Ripoll. El millor espai escènic també ha estat per aquesta obra, una feina d'Arturo Martín Burgos: "Els espanyols víctimes del nazisme que encara estan sense reconèixer". En aquesta categoria era candidat 'L'eclipsi' d'Albert García Demestres, com també ho era de composició musical. 

El millor disseny de vestuari ha estat per 'Fausto' de Felype de Lima al CDN. Un dels candidats era Míriam Compte per 'Doña Rosita la soltera o el lenguaje de las flores' del TNC. El millor disseny d'il·luminació se l'endú també 'Fausto', que ha recollit Juan Gómez-Cornejo: "Buscàvem un instant de bellesa, això és la recompensa".

El millor autor revelació ha estat ha estat Miguel Ángel Sánchez per 'Ejecución hipotecaria', obra de "denúncia sobre la gent que es queda sense casa pels desnonaments". Gemma Brió i 'Llibert' han perdut així la seva primera oportunitat de premi. 

El Max a la millor producció privada ha estat per a 'Duet for one' de Guindalera TC. "Una joia a les catacumbes, sense diners per publicitat, sense actors famosos, el públic ha sabut trobar aquesta joia", deien els responsables, que han reivindicat el teatre com a necessari per a la societat i han reivindicat el treball ben fet.

Reconeixements institucionals

La Biennal de Flamenc de Sevilla ha rebut el Max a la contribució a les arts escèniques (que ha presentat la periodista Rosana Torres, davant de qui la platea s'han posat dempeus).

L'aula de teatre de la Universitat de Múrcia s'ha endut el premi aficionat de les arts escèniques.

El president de la nova Acadèmia de les Arts Escèniques, José Luis Alonso de Santos, ha denunciat que avui "la selva invasora contra la que lluitem és la indiferència del pensament oficial dominant, la vulgaritat absoluta i l'opressió a base d'impostos com l'IVA", "censures totes elles tan dures com aquella [franquista], però més invisibles". "Enmig d'aquest bosc, defensem amb la nostra feina els nostres millors valors des del principi dels temps fins avui. Seguim endavant!", ha dit. 

 

Més continguts de