TEATRE

La Sala Beckett invoca la mort per celebrar el 30è aniversari

‘Tot esperant Godot’ culminarà el cicle dedicat a Samuel Beckett

La mala fortuna va fer que a finals del 1989 coincidissin dues fites teatrals: la companyia Teatro Fronterizo obria un espai propi amb el nom de Sala Beckett per homenatjar aquest autor -que dos anys abans havia beneït amb el seu puny i lletra l’ús del seu cognom per a la sala del barri de Gràcia-, i el 22 de desembre moria el mateix Samuel Beckett. Aquest hivern, doncs, farà 30 anys de la mort del dramaturg i 30 anys de la sala. Un doble aniversari que es commemorarà de novembre a gener amb un cicle de quatre espectacles amb textos de Beckett, del qual Tot esperant Godot serà la cirereta. Amb una nova traducció a càrrec de Josep Pedrals, comptarà amb la direcció de Ferran Utzet i les interpretacions de Nao Albet i Pol López fent de Vladimir i Estragó. La següent cita del cicle encara és més arriscada: els textos breus més radicals de l’autor dirigits per Sergi Belbel i interpretats per Sílvia Bel, Míriam Iscla i Rosa Renom. I la tercera és un laboratori de creació per acostar Beckett als joves amb Llàtzer Garcia de director. Inaugurarà aquest cicle l’espectacle multidisciplinari de Nao Albet i David Albet Words and music.

El lema de la temporada és Memento Mori. Recordem-nos de morir. Una declaració de principis que representa “l’esperit comercial que caracteritza la Sala Beckett”, bromeja el director, Toni Casares. En realitat, esclar, el que reivindica és l’actitud vital positiva que pot derivar de la consciència de saber-nos mortals: “La resposta davant la mort pot ser la poruga o conformista, que dona peu a ideologies reaccionàries i feixistes, o bé que se’t reordenin les prioritats i que tinguem la voluntat de pensar en el present i en el que podem fer”, diu Casares.

El programa d’activitats que es desplegarà tot l’any, amb la col·laboració de la UOC, inclou xerrades sobre el dol perinatal (Paula Bonet, Clàudia Cedó), la memòria històrica (Jordi Guixé, Francesc Serés, Margalida Capellà), la petjada tecnològica (Ingrid Guardiola, José María Lassalle, Genís Roca) i fins i tot una Noche de Muertos mexicana per Tots Sants.

El musical biogràfic Ocaña, reina de las Ramblas, de Marc Rosich, inaugura temporada aquest cap de setmana. Algunes de les produccions pròpies de la sala seran l’èxit Una gossa en un descampat de Clàudia Cedó, que torna aquest dijous abans de fer gira i temporada a Madrid; la conferència autoficcional de l’uruguaià Sergio Blanco que dona títol a la temporada, Memento Mori o la celebración de la muerte ; i ‘La morta’ de Pompeu Crehuet, una comèdia de Marc Crehuet i l’equip d’ El rei borni, que rescatarà un autor desconegut del cànon català, el besavi de l’autor.

S’hi podran veure dues obres sobre l’eutanàsia -la comèdia Rita, de Marta Buchaca, i Celebraré mi muerte, de Teatro del Barrio- i dues obres sobre el suïcidi: la documental No m’oblideu mai, de Llàtzer Garcia, i Una niña es una cosa a medio formar, dirigida per Juan Miranda. El càncer s’aborda en dues obres més: 360 grams,d’Ada Vilaró, que explica el seu càncer de pit i mastectomia, i Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers, on Àlex Rigola dirigeix Alba Pujol, que està vivint de prop un càncer terminal.

Els dramaturgs que la Beckett vol llançar a l’arena aquest any són Lara Díez (amb la premiada Herència abandonada ), les joves Berta Prieto i Lola Rosales (que escriuen i interpreten Fuck you modern family o Todo sobre mi abuela ) i el debutant Oriol Puig ( Karaoke Elusia ).

Denise Duncan, La Virgueria, Mamzelles i Les Bianchis, residents

Denise Duncan serà la quarta autora resident de la Sala Beckett. A més de participar en els òrgans de gestió del teatre, té garantida l’estrena del seu proper projecte. Seguint la seva recerca sobre la negritud, l’obra tractarà sobre el primer boxejador negre que en va guanyar un de blanc i la seva gira de vencedor, que el va portar a Barcelona. La primera companyia de teatre familiar resident a la Beckett, Les Bianchis, tractarà la mort dels avis a I alhesores... què? ,de Clàudia Cedó, dirigida per Israel Solà. Bàrbara Mestanza, de les Mamzelles, dirigirà una creació col·lectiva amb set actrius més que aborda l’embaràs en un context apocalíptic, Todas las flores. I La Virgueria escenificarà Demà, de la dramaturga Helena Tornero.

Més continguts de