Sant Jordi una tímida però prometedora recuperació

Davant l’optimisme dels editors, els llibreters matisen que la diada no els farà sortir de la crisi

En el fet que es respirava optimisme el dia de Sant Jordi hi estan tots d’acord, editors i llibreters. Els carrers atapeïts de gent van ser un bon auguri per aconseguir aquell 5% d’increment de vendes que vaticinava el sector abans de la diada, i que es confirmarà oficialment -fins i tot n’hi ha que apunten a l’alça- dilluns en un acte de germanor apadrinat per la conselleria de Cultura. Però mentre alguns editors confien que els resultats d’un bon Sant Jordi podrien servir de motor per accelerar la recuperació, com diu Emili Rosales, director editorial de Grup 62, els llibreters són més prudents: “No es pot fer un titular que sembli que ens estem enlairant. Seguim estant malament i dins de la crisi”, insistia Antoni Daura, llibreter manresà i president del gremi. Sense ànim de posar aigua al vi, afegia una frase lapidària: “Sóc optimista perquè crec que no podem anar més avall”.

Sant Jordi, un impuls innegable

“És com si s’hagués arribat al fons i ara comencés una tímida però prometedora recuperació”, reconeix també Jordi Herralde, editor d’Anagrama, que en posa com a exemple les reedicions que hauran de fer dels títols de Milena Busquets i David Trueba, tots dos a la llista de més venuts. Però perquè la remuntada es consolidi és condició sine qua non que “aquesta recuperació macroeconòmica de la qual tant es vanta Mariano Rajoy passi a nivell micro, al consum, a l’atur”, opina Herralde.

La campanya de Nadal ja va ser positiva, i el primer trimestre del 2015 ha sigut bo. Això significaria que per primera vegada des del 2009 s’ha aturat la tendència a la baixa. Però alguns segells han notat clarament aquest repunt: “Fa setmanes que notem una millora amb els títols més populars. I Sant Jordi és la confirmació d’això. S’ha venut més i tant de bo la diada hagi accelerat la millora, tot i que encara és d’hora per dir-ho -afirma Rosales-. Les sensacions eren magnífiques i estem força convençuts que la millora ha vingut per quedar-se”.

El president de la Cambra del Llibre, Patrici Tixis, assegurava a TV3 que aquest “ha sigut un dels millors Sant Jordis dels últims anys”. Però Antonio Ramírez, llibreter de La Central, adverteix que Sant Jordi no és ni una bona vara de mesurar ni tampoc una manera de fer lectors: “La solució del sector no pot ser un dia esporàdic, i menys el de la gent que compra un llibre a l’any. És una festa irracional, collonuda però de bojos, i això no consolida lectors”.

Com ha canviat el sector

“L’efecte crisi potser ha passat i es tornen a comprar llibres, però els canvis profunds d’aquests anys hi continuen sent”, avisa Jordi Rourera, editor de La Magrana: el canvi d’hàbits en la lectura, el desafiament del creixent consum audiovisual, l’impacte del llibre digital. El sector s’ha intentat adaptar a canvis estructurals i conjunturals: sobretot han rebaixat tirades, han limitat les reedicions, han afinat l’elecció de títols i s’han centrat a millorar la promoció. “Ara vas més a poc a poc, planifiques molt més les tirades. El que ha passat és que ha desaparegut la classe mitjana. Les vendes es concentren en menys títols i no n’hi ha tants dels que anaven bé sense ser superèxits -diu Rourera-. També s’han potenciat les editorials que cuiden el llibre com a objecte, per diferenciar-se del digital. Però això són coses petites”. Els grans números depenen del context. “Ens hem ajustat a un mercat hostil i castigat per la crisi -diu Herralde-. Però a les xifres de fa 10 anys ja no hi tornarem. Allò també formava part d’una bombolla, alimentada per la bombolla financera i del totxo”.

El llarg camí cap a la recuperació

Antoni Daura es remet a les xifres per no llançar les campanes al vol: “Hem perdut un 35% de facturació des del 2009 i les nostres estructures han rebut una patacada molt forta. Amb les vendes actuals estem molt tensionats i si no remuntem hi ha gent que no ho podrà aguantar. Necessitaríem que l’increment del del dia de Sant Jordi es consolidés tot l’any i durant sis anys seguits per recuperar-nos”, diu. Per ara no és així: “Parlaríem com a màxim d’una pujada d’1,5, 2 o 3 punts -xifra el director editorial de Grup 62-. Estarem molt lluny de com estàvem. Siguem realistes”. Un caut Antonio Ramírez dóna les mateixes xifres: “El dia de Sant Jordi les botigues sempre estan al límit físic i humà. El balanç és bo però no substancialment respecte a l’any passat”, afirma, si bé puntualitza que és cert que “la venda de llibres s’ha estabilitzat i es recupera molt tímidament”. La recuperació veritable passa per “la reconsideració del lloc del llibre”, diu.

El sector és optimista, doncs, però està lluny de l’eufòria. “Ho som perquè venim d’un context molt dolent, i una revifalla dóna ànims”, admet Rosales. Per a Herralde es tracta de “la combinació d’una realitat que és certa i de les ganes de sortir del túnel”. “L’optimisme també ens pot portar beneficis”, conclou el director editorial de Grup 62.

Víctor Català cau de la llista de més venuts

El Gremi de Llibreters va fer pública ahir la segona entrega dels rànquings de més venuts per Sant Jordi de les botigues que pertanyen a la xarxa LibriRed (220 llibreries). Les noves llistes incloïen el tancament a final del dia 23 (dijous van oferir dades fins a les 5 de la tarda). En la nova versió els líders segueixen al seu lloc i només hi ha canvis puntuals: la novel·la de Víctor Català que havia sigut la sorpresa més sonada en colar-se al número 5 cau del top 10. En canvi, pugen els llibres de Guillem Martí, Milena Busquets (en català) i Marta Rojals. Dilluns s’anunciaran dades i llistes definitives.

Més continguts de