SECTOR EDITORIAL

El Sant Jordi de la remuntada?

Els llibreters esperen vendre 1,5 milions de llibres, un 5% més que el 2014

“Pinta molt bé”, se sentia dir en les converses informals d’editors i llibreters. El sector té indicadors positius que conviden a l’optimisme: per primera vegada des del 2009 s’ha invertit la tendència a la baixa i durant el primer trimestre del 2015 s’ha aturat la sagnia de vendes. Durant els últims 5 anys s’ha perdut el 40% de la facturació. “Hem tocat fons”, deia Patrici Tixis, president de la Cambra del Llibre de Catalunya. Ara li toca a Sant Jordi liderar la remuntada. Si durant el primer trimestre de l’any passat les vendes queien un 4% i es va arribar a perdre un 8% en el primer mig any, finalment es va tancar l’exercici amb un 4% negatiu. Durant el primer trimestre d’aquest any, en canvi, no s’han registrat números vermells. “Esperem que Sant Jordi ens ajudi a consolidar la tendència i no sigui una flor de primavera. Nadal ja va anar bé”, deia Tixis.

El president del Gremi de Llibreters, Antoni Daura, també va aportar el seu gra “d’optimisme”, apuntant que esperen que les vendes creixin un 5%. L’any passat es van despatxar 1,47 milions d’exemplars i es van facturar 19,2 milions d’euros. Això significaria que aquest any se superaria el milió i mig de llibres venuts, a una mitjana de 15 euros per exemplar, segons Daura. Cal tenir en compte que les vendes només del dia de Sant Jordi suposen el 5% -i en alguns casos fins i tot més- del total de vendes de les llibreries en un any.

Però amb la festa del llibre no tan sols esperen que es recuperi el consum, sinó també captar nous lectors del 35% de persones que confessen que no llegeixen mai i, fins i tot, que la jornada serveixi per “prendre consciència del valor de la creació intel·lectual”, diu Tixis. També creuen que s’hauria de treure més suc internacionalment de la diada, cosa que esperen fer amb la candidatura de Barcelona a Ciutat de la Literatura de la Unesco.

Més enllà dels rànquings

Llibreters i editors demanen que la gent “no vagi mediatitzada” a buscar el llibre i “que es deixin sorprendre per l’oferta i el consell del llibreter, tot i que en un dia com aquest pot estar superat”, diu Daura. De fet, si se sumen les vendes de tots els autors que apareixen a la llista dels més venuts, només suposen el 10% del total de la diada. “El guanyador de veritat és el llibre”, resumia Daura.

A més, el Gremi de Llibreters insisteix cada any que el rànquing de més venuts que fan públic el dia 23 a la tarda no és ciència exacta. Aquest any es tornarà a elaborar amb les dades del 22 d’abril de Libridata -base de dades de 200 llibreries agremiades, on no hi ha la Fnac, la Casa del Llibre, ni El Corte Inglés-, juntament amb trucades a llibreries estratègiques. L’endemà es donarà un rànquing més complet i el definitiu s’entregarà dilluns vinent, dia 27, en el brindis del sector que es farà a la conselleria de Cultura.

Més continguts de