Savall celebra 40 anys d'Hespèrion XXI

El Llibre Vermell de Montserrat inaugura la vuitena edició del cicle de concerts El So Original

La constància, per la seva pròpia naturalesa, és una virtut poc valorada en temps accelerats. Tanmateix, resulta indispensable per fer realitat projectes com Hespèrion XXI, la formació creada per Jordi Savall, Montserrat Figueras, Lorenzo Alpert i Hopkinson Smith a Basilea el 1974. "Va néixer com a grup de música antiga, del segle X al XVIII, amb criteris històrics i instruments originals, i un repertori que buscava punts de contacte i connexions també amb les músiques del Nou Món", va recordar ahir Jordi Savall al Museu d'Història de Barcelona durant la presentació dels quatre concerts de la vuitena edició del cicle El So Original, organitzat per L'Auditori.

En la temporada 2013-2014, el 40è aniversari d'Hespèrion XXI compartirà protagonisme amb una altra efemèride: els 25 anys de la creació de Le Concert des Nations. "Volíem disposar d'una formació amb instruments d'època capaç d'interpretar un repertori que aniria des del Barroc fins al Romanticisme, del 1600 al 1850", explica Savall. Així va sorgir una orquestra que prenia el nom de l'obra Les Nations , de François Couperin, i que connecta amb l'esperit artístic i filosòfic de la Il·lustració.

Un viatge amb quatre etapes

Hespèrion XXI i Le Concert des Nations compartiran El So Original amb La Capella Reial de Catalunya, la formació vocal que aquest any ha fet 25 anys. Els tres conjunts protagonitzaran un cicle en què hi haurà un equilibri entre la música instrumental i la vocal. Aquesta vegada, Savall proposa un viatge musical en quatre etapes que comença el 25 de novembre a l'Església de Santa Maria del Pi amb "una revisió del repertori medieval català": el Llibre Vermell de Montserrat.

Després vindran programes dedicats a l'Europa musical al Barroc i a la música armènia. El cicle es tancarà amb el concert en què intervindran els finalistes de la IV Acadèmia d'Interpretació Musical. "Després d'una primera selecció per internet, al desembre començarem les audicions de l'Acadèmia amb el Lluís Vilamajó. Serà una selecció molt exigent. Cantaran en solitari però també agruparem les veus en quintets per valorar si són capaços de cantar en conjunt", explica Savall.

Savall, de 73 anys, manté una activitat constant fins i tot en temps de crisi. La seva agenda arreu del món per al 2014 inclou 140 concerts a Europa, Austràlia, la Xina, Corea, l'Índia, els Estats Units i el Brasil. "Sort que m'agrada molt viatjar i que faig sempre les músiques que m'agraden. És un privilegi", diu. Només lamenta que amb tants concerts tindrà "dificultats per trobar dies per fer enregistraments".

Per tirar endavant aquesta activitat, la Fundació Centre Internacional de Música Antiga compta amb una aportació de la Generalitat de 290.000 euros. A hores d'ara negocia amb l'Institut Ramon Llull la renovació d'un conveni que el 2013 va significar un ajut de 75.000 euros, 55.000 menys que l'any anterior. En canvi no rep cap subvenció ministerial. "En 40 anys no hem tingut cap ajuda estable de l'estat espanyol, tot i que hem fet més de 80 concerts amb músiques espanyoles. Aquesta falta d'interès de l'Estat no és una casualitat, sinó un fet molt trist", assegura Savall.

Les rutes de l'esclavatge

El músic d'Igualada treballa en nous projectes, com ara Guerra & Pau (1614-1714) , Cant a la Terra i Les rutes de l'esclavatge . En aquesta última iniciativa, prevista per al 2015, Savall farà una incursió en les músiques africanes que van portar els esclaus a Amèrica, "la música que la gent cantava per sobreviure". "És important recordar l'extensió del drama de l'esclavatge, i que al segle XIX va ser una font de riquesa per a Barcelona, Bordeus i Holanda", diu Savall.

Més continguts de