17/09/2015

De Sidi Larbi a La Veronal: les provocacions del Mercat

3 min
De Sidi Larbi a La Veronal: les provocacions del Mercat

BarcelonaEl Mercat de les Flors és la casa de la dansa, però sota d’aquest paraigua s’hi aixoplugaran en realitat totes les branques del cos i el moviment. “Molt més que dansa” és el lema de la temporada 2015-16 i ja enuncia el que vindrà: grans noms de l’escena contemporània, però també propostes experimentals, circ i fins i tot teatre d’objectes, i això col·locat al mateix nivell d’importància que la dansa. “El treball amb el cos avui en dia té més a veure amb un llenguatge personal que amb entrenaments tècnics”, defensa Francesc Casadesús, director del Mercat.

Dels internacionals que més públic atrauran destaquen les noves produccions de Sidi Larbi Cherkaoui ( Fractus V, en què el coreògraf també balla) i Hofesh Shechter ( Barbarians ). També faran temporada els artistes que els últims anys han estat associats a la casa i que el públic ha vist créixer. El casos més emblemàtics són La Veronal (amb la versió de sala de Vorònia ) i el circ del Baró d’Evel (al desembre presentaran en carpa Bèsties ), però també Roberto Oliván i Israel Galván. El bailaor flamenc presentarà Fla.co.men i li han proposat que sigui el comissari del cicle Ciutat Flamenco que tancarà la temporada.

El que l’obrirà l’1 d’octubre serà una de les apostes més radicals: la mescla de la Cobla Sant Jordi amb la Kulbik Dance i el DJ Mario Nieto, és a dir, sardanes i hip-hop. En la forma, un experiment; en el fons, una reflexió sobre la cultura popular i la cultura contemporània. I com aquest insòlit muntatge n’hi ha d’altres. “Volem provocar el talent”, diu Casadesús. Per exemple, han proposat a la bailaora Rocío Molina que balli amb el grup CaboSanRoque i que Mal Pelo treballi amb Jordi Savall i Hespèrion XXI. Es podran veure tres muntatges més de Mal Pelo, durant el febrer: es recuperarà l’espectacle del Grec El cinquè hivern, la col·laboració amb El Niño de Elche Siete lunas i una versió de Bach amb una nova ballarina.

Però més enllà de noms coneguts, el Mercat també aposta pel talent del país: “Hi ha una creativitat desbordant”, afirma Casadesús. Un exemple és la producció conjunta de Guy Nader amb Maria Campos, el fitxatge del ballet de l’Òpera de Göteborg dirigit per la valenciana Marina Mascarell o bé el debut en la direcció de Lali Ayguadé. Això se suma al cicle Irregular (que programa dansa experimental pròxima a les arts plàstiques) i el Sâlmon, que oferirà una panoràmica de 18 artistes llatinoamericans i del sud d’Europa radicalment contemporanis, de Sònia Gómez a El Conde de Torrefiel.

Una de les novetats de la programació és el cicle OH! Poètiques de la Il·lusió, dedicat als objectes i a obres inclassificables (Jordi Galí, Xavier Bobés, Lluís Danés), que se suma a les propostes exquisides de Circ d’Ara Mateix (Eia, Animal Religion i una obra imperdible, Le vide ). Continua la recerca de públics joves amb Dan Dan Dansa i el festival El Més Petit de Tots. Però l’aposta ferma és per la participació en els muntatges de diferents col·lectius (tant de ballarins no professionals com de veïns, discapacitats, escolars, etc.). Els projectes educatius, formatius i familiars estan revolucionant el Mercat. L’altra força són els seus aliats, coproductors que permeten una programació d’alt nivell amb només un milió d’euros de pressupost per a producció. “És un model difícil d’aguantar a llarg termini. Els estalvis se’ns han acabat”, avisa Casadesús, que acaba contracte aquest 2015.

stats