SÓNAR+D

El Sónar+D també s’escolta

Aquest any a la Fira de Barcelona s’ha parlat molt de dades, algorismes i de realitat virtual, però el MarketLab del Sónar+D té un component que es manté d’edició en edició: la varietat de dispositius per fer música i controladors per modificar-la i reproduir-la sembla infinita. Aquest any hi hem vist la Junk Orchestra, una guitarra acústica transformada en multiinstrument amb elements de ferralla per un alumne de la filial valenciana del Berklee College of Music; el Zoom ARQ Aero, que sembla una pandereta lluminosa però és un sintetitzador amb caixa de ritmes, i diversos sintetitzadors modulars i de codi obert.

Fins i tot hi ha hagut opcions per tunejar instruments tradicionals: des de guitarres elèctriques personalitzades amb impressió en 3D, que farien les delícies dels Kiss, fins al TouchKeys de la Queen Mary University of London, uns adhesius connectats que transformen en multitàctils les tecles de qualsevol teclat convencional, ampliant les possibilitats expressives a l’abast de l’intèrpret.

1.500 altaveus de cop

En l’àmbit de l’audició ha ressuscitat el so binaural dels anys 80, enregistrat amb micròfons muntats sobre un cap de maniquí i pensat per ser escoltat amb auriculars. Però ara l’usuari pot situar cada so en el punt que vulgui de l’espai que l’envolta, tocant la pantalla de l’aplicació Sfear. Els seus creadors, els investigadors d’Eurecat, són també responsables de part de la tecnologia que Dolby fa servir al sistema Atmos, de manera que caldrà estar-hi atents.

Si el lector prefereix els altaveus, avui diumenge encara pot sentir-ne 1.500 de cop al pavelló Mies van der Rohe de Montjuïc: els de la instal·lació Microtonal Wall de l’artista Tristan Perich, que cal escoltar de prop caminant d’extrem a extrem per sentir un escombratge de freqüències audibles.

Més continguts de