Teide torna a publicar 'Beceroles', el primer llibre de text escrit en català després de la Guerra Civil

Es va publicar per primera vegada el 1965 i l'editorial ha fet un vídeo homenatge per celebrar-ne el 50è aniversari

'Beceroles', el primer llibre de text escrit en català després de la Guerra Civil, celebra el mig segle de vida. Escrita per la mestra i pedagoga Àngels Garriga, s'adreçava a escolars de primer curs de primària i es va convertir en el manual de llengua catalana de capçalera per a unes escoles que, seguint les orientacions pedagògiques de Decroly i Montessori, van iniciar una aposta per a l'ensenyament modern i en català. Dos anys després va aparèixer el llibre de segon curs, 'Estels', de la mateixa autora i il·lustrat per Cesc. Per commemorar l'efemèride, l'editorial Teide ha publicat l'edició facsímil del 'Beceroles', que busca fer un homenatge als mestres, educadors i pares que el van impulsar.

Aquesta proposta metodològica renovadora de la didàctica dels anys 60 va tenir un fort impacte en mestres, educadors, pares i alumnes, que apostaven per un ensenyament més modern, però del qual no tenien materials educatius. D'aquesta ambició va néixer 'Beceroles', enmig del règim franquista que prohibia l'ensenyament i les classes en català.

En un vídeo d'homenatge que l'editorial ha elaborat per a l'aniversari, l'escriptor i professor de català d'Òmnium Cultural i la UAB Enric Larreula reitera la importància que va suposar la publicació del 'Beceroles' pel "prestigi" de la llengua catalana en un moment en què no es publicava res escrit.

Al seu entendre, va esdevenir la "primera pedra" d'un edifici "enorme que encara no s'ha acabat de construir i que és fràgil": l'escola catalana. "Ara els nens surten parlant el català, però no surten parlant-se en català", ha precisat, malgrat que es mostra esperançat en el futur de l'escola en català.

La mestra de l'escola Talitha i professora de la URV Maria Àngels Ollé reconeix que amb el 'Beceroles' es va posar a mans de mestres i alumnes un llibre amb una metodologia "que havia estat oblidada". Segons Ollé, la gran potencialitat del llibre és oferir el material necessari en uns anys en què no se sabia "gaire cosa" amb l'objectiu de crear "l'escola activa".

Més continguts de