OBITUARI
Cultura 04/03/2013

Tony Ronald, molt més que el cantant de '¡Help, ayúdame!'

El músic holandès també va produir Los Amaya i Los Diablos

Xavier Cervantes
3 min

Barcelona.Tony Ronald es deia Siegfried Andre den Boer Kramer i va néixer a la ciutat holandesa d'Arnhem el 24 d'octubre del 1941. La seva història podria haver sigut una altra si a finals dels anys 50 no hagués arribat a Barcelona, la ciutat on va morir ahir després d'una llarga malaltia. "El seu cos no ha respost més, però s'ha quedat en pau", va dir ahir la seva dona, Mariló Domínguez.

Es va instal·lar a la capital catalana i va ser aquí on va decidir dedicar-se professionalment a la música. La llarga i rica trajectòria musical de Tony Roland sovint ha quedat eclipsada per la cançó ¡Help, ayúdame! , que el 1971 va encapçalar les llistes d'èxits a Espanya. El tema era una composició de Daniel Vangarde amb què Roland es va presentar al Festival Internacional de l'Atlàntic, a Tenerife, on es va endur el premi de la crítica.

La cançó va tenir versions en castellà, en anglès, en alemany, en francès i en italià, i la seva tornada, " Help, ayúdame, en tu amistad he puesto toda mi fe. Help, ayúdame, y tiéndeme la mano como un hermano ", va determinar el record que es tindria d'ell. Menys notorietat ha tingut la capacitat de Ronald per detectar el talent musical en aquella Barcelona de principis dels 70. A la banda que l'acompanyava hi havia Josep Mas Kitflus , Jordi Colomer, Max Sunyer, Primitivo Sancho i Àngel Riba, que el 1974 van formar el grup Iceberg, germen de Pegasus; és a dir, noms essencials del rock progressiu i del jazz-rock. Aquest suport musical donava un múscul especial a unes cançons que Ronald orientava cap al pop i que cantava segons els paràmetres de la cançó melòdica.

El debut discogràfic de Ronald va ser el 1960 amb el nom de Kroner's Duo, que compartia amb José Luis Bolivar. Aquells primers EP combinaven peces pròpies amb versions de temes com Tutti frutti , Mona Lisa i Amapola , en una línia semblant a la del Dúo Dinámico. El 1961 va formar un altre duo amb l'holandès Charly Kurt. Plegats van publicar uns quants EP abans de partir peres per diferències musicals. Ronald estava més interessat en els nous sons que arribaven del món anglosaxó, mentre que el seu company volia apostar per balls més inofensiu. De fet, Kurt es fa molt popular uns anys més tard amb La yenka .

El rock de la Barcelona dels 60

Després d'una temporada a Holanda, Ronald va tornar a Barcelona i el 1964 va començar a publicar discos com a Tony Ronald y sus Kroner's. A poc a poc va anar incorporant la influència dels Beatles i del soul, i en directe adoptava unes maneres de fer més pròpies dels grups de garatge, com era habitual en l'escena barcelonina i als clubs turístics de la costa. També va fer estripades versions com Time is on my side , l'original de Jerry Ragovoy que van popularitzar els Rolling Stones. I el 1967, ja com a solista, va publicar un disc amb dues cançons en català, Estem vivint i Cada dia , fruit del seu contacte amb joves artistes de la Nova Cançó com Joan Manuel Serrat.

De cantant a productor

Ronald va començar la dècada dels 70 amb dos èxits: Why i Superstar , una versió d'una de les composicions del musical Jesus Christ Superstar . També va iniciar la seva carrera com a productor catapultant Los Diablos amb Un rayo de sol . L'èxit de Help va continuar amb I love you baby , Dejaré la llave en mi puerta i Lady Banana , però Ronald va dirigir la seva carrera cap a la producció. Va treballar amb Nubes Grises i Dyango, i amb Los Amaya va contribuir a consolidar la presència de la guitarra elèctrica en la rumba.

Posteriorment va encapçalar diferents projectes de recuperació nostàlgica amb Jeanette, Llorenç Santamaria i Karina. L'última aparició pública de Tony Ronald va ser el diumenge 24 de febrer al programa Qué tiempo tan feliz , de Telecinco. Acompanyat de la seva dona, va anunciar que es retirava de la música per culpa d'una malaltia.

stats