Cultura 19/05/2012

"Treballem sense fer preguntes"

Xavier Cervantes
2 min
"Treballem sense fer preguntes"

MOS EISLEY. El temps de les grans flotes comercials privades es va acabar quan el Senat Imperial va militaritzar el transport de mercaderies. Però ara l'exèrcit, més ocupat a defensar-se dels atacs de l'Aliança Rebel, no pot garantir la seguretat del comerç galàctic. En aquesta situació, els contrabandistes comencen a controlar les rutes i a imposar la seva peculiar manera de fer negocis.

La ciutat de Mos Eisley, al planeta Tatooine, s'ha convertit en l'epicentre del contraban gràcies a la seva interessada neutralitat en el conflicte entre l'Imperi i els rebels. "Som emprenedors", diu Jabba el Hutt, un dels contrabandistes més poderosos d'aquest enclavament portuari i propietari de la majoria de molls de càrrega i descàrrega. La policia imperial el considera un "senyor del crim", però ell nega qualsevol relació amb activitats il·legals. "No tinc cap assumpte pendent amb la justícia. Només sóc un comerciant que intenta fer la seva feina", explica Hutt, que durant la Guerra dels Clons va servir la República, però que ara està "totalment desvinculat de la política".

La llei del silenci

Als carrers de Mos Eisley hi mana la llei del silenci. La subsistència de moltes famílies depèn de la feina que els proporciona el contraban. Han Solo i Chebwacca, capità i primer oficial de la nau el Falcó Mil·lenari, treballen "sense fer preguntes". "Som transportistes autònoms i ens paguen per dur mercaderies", diu Solo, sense precisar la naturalesa de la matèria que transporten. Tanmateix, reconeix que el preu del servei pot variar "substancialment", i que sovint cobra per avançat.

L'autonomia dels transportistes és relativa. Gairebé tots treballen per a Jabba el Hutt, l'únic emprenedor de Tatooine capaç de mantenir un cos de seguretat propi. "Són temps difícils, i els clients valoren la seguretat que els proporciono", diu Hutt, que també té contactes amb una xarxa de caçarecompenses, una mena de policies mercenaris que intervenen quan algun transportista incompleix un contracte.

No fa gaire, Han Solo va haver d'abandonar un carregament davant la presència d'una patrulla imperial. Ara ha de fer front a l'amença de Jabba el Hutt, que li reclama el cost de la mercaderia perduda. La llei no escrita entre els contrabandistes dicta que el transportista ha de restituir la pèrdua amb un recàrrec que pot arribar al 20%. Solo ni nega ni confirma aquesta pràctica, tot i que admet que arrossega un "petit deute" que pensa saldar amb un nou transport que no vol concretar.

Ahir, en una de les tavernes on els contrabandistes tanquen els negocis, Solo i Chewbacca es van reunir amb dos homes que anaven acompanyats d'un robot de protocol daurat i una unitat R2 blava.e

stats