Cultura 29/07/2019

L'Auditori cessa el seu gerent, Jordi Tort

Argumenta "falta d'adequació a les necessitats que requereix actualment la institució"

Ara
3 min
Jordi Tort serà el nou gerent de L'Auditori i l'OBC

BarcelonaSense esperar que acabi la gira de cinc setmanes que l’OBC està duent a terme al Japó, avui al migdia el consell rector del Consorci de L’Auditori i l’Orquestra –capitanejat per l’Ajuntament de Barcelona, al costat de la Generalitat– ha anunciat el cessament immediat del gerent de la sala, Jordi Tort, que havia sigut nomenat feia només dos anys i mig. “La decisió respon a una falta d’adequació del perfil professional a les necessitats que requereix actualment la institució”, deia el comunicat, que li agraïa la feina feta des del gener del 2017. Llavors va entrar per ocupar el càrrec que deixava Valentí Oviedo i feia tàndem amb el director Joaquim Garrigosa. De seguida, però, també va assumir el rol de director tècnic de l’orquestra, en un doblet provisional que s’ha allargassat en el temps.

La nova direcció artística de L’Auditori, a mans de Robert Brufau des de fa mig any, vol reprendre les regnes de la institució i “reconstruir el cos directiu”. Per això es busca “un perfil més administratiu” i purament econòmic per a la gerència, explica a l’ARA Brufau. Tort havia assumit responsabilitats que superaven estrictament la gestió econòmica a causa de l’any i mig d’interinatge que va capejar Garrigosa, ja que el seu relleu via concurs va trigar un any i mig a concretar-se. “El Jordi ha estat salvant el barco aquests últims anys per necessitat, perquè la casa no tenia una direcció clara”, admetia ahir Brufau. Un cop ell assumeix el càrrec, es volen evitar les divergències en la visió de la direcció. Les administracions s’han remès al comunicat.

Tort es mostrava sorprès de la decisió, perquè el seu contracte va ser prorrogat fa només mig any. “Els resultats econòmics de l’any no són bons però estan en la línia dels últims tres anys”, argumenta Tort. L’Auditori té dificultats financeres des del 2010 i ha requerit aportacions extraordinàries per tancar diversos exercicis. “A banda d’optimitzar la despesa i maximitzar l’ingrés propi, L’Auditori ha de trobar una via nova de finançament. Jo vaig intentar que entressin altres administracions, i crec que s’ha de continuar per aquesta via, perquè la major part del pressupost és despesa fixa, de personal i manteniment, i s’ha de fer un model sostenible perquè la viabilitat de l’entitat no obligui a reduir l’activitat o fer algun moviment perillós per l'Orquestra, que és la joia de la corona de la casa”.

Els altres dos perfils que caldrà cobrir són la direcció tècnica de l’orquestra i la direcció de programació, càrrec que el mateix Brufau ocupava des del 2013 i que va deixar vacant al desembre. L’Auditori obrirà un concurs de manera imminent per ocupar el càrrec de gerent, que de moment queda en mans del director artístic. Brufau espera tenir substitut a l’octubre.

A l’OBC li queden set dies d’una gira excepcionalment llarga de cinc setmanes en què 91 músics (i, en total, una comitiva de 170 persones) hauran ofert fins a 9 concerts al país asiàtic, lloc d’origen del seu director, Kazushi Ono, amb un doble programa, operístic (el 'Turandot', de la Fura) i simfònic. “El fet de treure l’orquestra de la temporada estable i veure que tenien tant èxit reforça l’ego i l’autoestima. I el mestre està pletòric. És un projecte que ha gestat durant quatre anys i ha sigut un èxit total”, valora Brufau.

stats