Crítica de cinema
Cinema 25/10/2018

'Un día más con vida', la visió grotesca de la guerra que va viure Kapuscinski

Paula Arantzazu Ruiz
1 min

La guerra d’Angola no només va suposar el primer pas en el somni emancipador de l’Àfrica durant la dècada dels 70 com a tauler estratègic de la Guerra Freda, sinó que el conflicte també va transformar de dalt a baix el polonès Ryszard Kapuscinski, que va arribar al país com a periodista i en va marxar com a escriptor compromès amb la causa revolucionària. La guerra d’Angola és també l’escenari d''Un día más con vida', el primer llibre de Kapuscinski i obra convertida en pel·lícula 'sui generis' gràcies a Raúl de la Fuente i Damian Nenow, en què l’animació, les imatges d’arxiu i les entrevistes als supervivents s'entortolliguen per oferir un llargmetratge híbrid, entre el 'biopic', el relat d’aventures i el documental.

Amb el treball 'Vals amb Baixir' (Ari Folman, 2009) com a referent estètic i ètic, De la Fuente i Nenow busquen plasmar la visió al·lucinada, grotesca i horrorosa de la guerra que ja va descriure al seu moment Kapuscinski, i les imatges dels cineastes aconsegueixen traduir amb intensitat allò que els angolesos anomenaven 'confusão', és a dir, un estat de desorientació total. Ja l’inici de la pel·lícula, en què els directors ens aboquen de manera brutal a la bogeria de la capital, Luanda, mostra les cartes d’un film exaltat, fidel a la visió romàntica que caracteritzava el periodista i a un temps en què la professió canviava la història.

stats