Què veure al cinema? 'Mientras dure la guerra' i les altres estrenes destacades de la setmana

Arriba la incursió d'Amenábar en la Guerra Civil i el retorn de Stallone al personatge de Rambo

'MIENTRAS DURE LA GUERRA'

Amenábar desaprofita la figura d'Unamuno en la seva voluntat de plasmar la Guerra Civil des d'un sentiment tràgic d'Espanya

“Ay, querido Maragall, ustedes me tienen por un genuino representante del alma castellana, [...], y no saben bien lo que sufro entre esta gente...”, es confessava Miguel de Unamuno a l'autor de l''Oda a Espanya' en una de les moltes cartes que van intercanviar. Aquest basc que tan bé va servir a la literatura castellana encarna com ningú les contradiccions i complexitats dels intel·lectuals de la Generació del 98. Alejandro Aménabar el converteix en el protagonista de la seva nova pel·lícula, una aproximació a la Guerra Civil Espanyola des d'aquesta perspectiva inèdita, la de la figura d'un escriptor que representa una dreta moderna i democràtica, alineat en primer terme amb la República però que celebra el cop d'estat feixista quan considera que el govern republicà l'ha traït. Continua llegint.

'HASTA SIEMPRE, HIJO MÍO'

La història recent xinesa a través del drama quotidià dels fills de la Revolució Cultural

Durant les tres hores de metratge, 'Hasta siempre, hijo mío' cobreix la història recent xinesa, des dels anys vuitanta fins a l’actualitat. L’acotament temporal coincideix amb la vigència de la política del fill únic amb què el govern va voler controlar el creixement d’una nació desbordant, fins que la va derogar el 2015. Aquest fet defineix les línies mestres de la proposta de Wang Xiaoshuai, que explica com les restriccions d’un país en transició del comunisme al capitalisme han afectat els fills de la Revolució Cultural. Continua llegint

'RAMBO: LAST BLOOD'

Sylvester Stallone a les muntanyes de la bogeria

En l'última seqüència de 'John Rambo' (2008), l’antiheroi de Stallone tornava a casa en un pla bellíssim propi d’un 'western' crepuscular de John Ford. La sensació era que per fi trobava la pau. Tanmateix, aquesta tesi es desmunta en els primers minuts de 'Rambo: last blood', quan descobreix que viu sota terra del ranxo familiar. Casa seva és un entramat circular de túnels que recreen els del Vietnam, amb una forja de metall inclosa per fabricar les seves armes i la ment pertorbada d’un exsoldat marcat per la violència. Continua llegint

‘SEÑOR’

L’amor prohibit com a experiència emancipadora

Les històries d’amor prohibit han estat al llarg del temps un terreny fèrtil per mostrar els desequilibris socials d’una comunitat. Les raons són diverses, però cal dir en aquest sentit que poques coses superen en pantalla el mite dels enamorats provinents d’orígens socioeconòmics diferents, perquè el drama d’un amor frustrat per les condicions materials de la vida és molt més emocionant que un manual de política econòmica keynesiana. Sigui com sigui, aquest és el punt de partida de 'Señor', l’'opera prima' de la cineasta índia Rohena Gera, que segueix la relació sentimental entre una noia, serventa a Mumbai, i l’home a qui serveix, el senyor del títol i príncep blau totalment inversemblant. Continua llegint

'EL PAPEL DE SUS VIDAS'

Una oblidable comèdia sobre unes bessones amb caràcters antagònics

Per entendre els fonaments (més aviat poc) humorístics que sostenen 'El papel de sus vidas' és convenient recordar que, uns anys abans de l’espaterrant èxit de taquilla a l’estat espanyol d''Ocho apellidos vascos', la comèdia popular francesa ja va viure el seu particular boom de la conya intranacional amb 'Benvinguts al nord'. La ressaca d’aquesta elemental fórmula fílmica –consistent en esprémer sense pietat els tòpics associats en diferents regions del país– encara perdura a 'El papel de sus vidas', on l’actriu Mathilde Seigner (protagonista de la recent 'Un verano en Ibiza', una oblidable comèdia de francesos a les Balears) interpreta amb solvència pintoresca dues germanes bessones Continua llegint.