Art
Cultura 15/08/2016

Els detalls ocults de l’‘Home peix’ de Dalí

El Museu Meadows de Dallas adquireix la pintura i li dedica una exposició on revela el seu procés creatiu

Antoni Ribas Tur
3 min
Els detalls ocults de l’‘Home peix’ de Dalí

BarcelonaUna de les grans obsessions artístiques de Salvador Dalí va ser L’Àngelus, el cèlebre quadre de Jean-François Millet conservat al Museu d’Orsay. L’artista empordanès va insistir fins que va poder tenir una radiografia del quadre i confirmar la seva intuïció que l’obra tenia una càrrega tràgica: abans del carretó del centre de la composició, Millet havia pintat el taüt del fill del matrimoni protagonista. L’interès obstinat de Dalí per L’Àngelus es va concentrar sobretot entre els anys 1932 i 1936, i ara els raigs X i els llums infrarojos revelen nous detalls d’una obra seva d’aquells anys, l’ Home peix (1930). El Museu Meadows de Dallas la va comprar fa pocs mesos i li dedica, fins al 21 d’agost, l’exposició Salvador Dalí, una obra mestra del Surrealisme primerenc, que inclou els resultats dels estudis que s’han fet de l’obra.

Els raigs X i els estudis amb llum infraroja han revelat que l’artista va allargar el braç del protagonista de l’ Home peix i el va desplaçar lleugerament cap a l’esquerra per alinear-lo amb el pedestal. També es pot veure que la composició no sempre va ser tan senzilla: sota la capa pictòrica s’han trobat els rastres de dues figures. Una sembla que s’està agenollant, a la dreta del personatge central. De l’altra només es poden veure el cap i una espatlla, amagats darrere un xiprer que també va descartar. “No està clar si Dalí estava provant diferents localitzacions per a l’única pintura que va pintar o si estava considerant pintar-ne més d’una”, afirma Shelley DeMaria, conservadora del Museu Meadows i comissària de l’exposició.

Dalí va pintar l’Home peix un any després de conèixer Gala i l’hi va dedicar amb les paraules “Pour l’olivette”. Oliveta era el malnom afectuós amb què l’artista parlava de la forma ovalada del rostre de la seva companya. Per a DeMaria, aquesta pintura reflecteix “els primers signes de la influència de Gala sobre l’artista” i també subratlla que la sabata de taló, que és un objecte fetitxista i un símbol de la feminitat, apareix a l’obra de Dalí després que conegués Gala. Per a DeMaria, aquest personatge també podria representar la fusió de l’artista i la seva musa. “La figura és força andrògina i potser representa la unió de Dalí i Gala, o potser representa Dalí amb una sabata de taló, que representa Gala al lloc del cor”, diu.

Al·lusions surrealistes al sexe

L’estudiós dalinià Ricard Mas Peinado dóna una lectura diferent de l’obra i la relaciona amb un moment molt concret de la biografia de Dalí. “El quadre va ser pintat segurament arran dels fets succeïts a finals del març del 1930, quan Dalí i Gala són expulsats de Cadaqués per la Guàrdia Civil -per ordre del pare- i agafen el tren a Figueres en direcció a París. Hi ha referents posteriors, com Ossificació prematura d’una estació (1931), que repeteixen elements: el xiprer, l’ombra de la pedra, el botí de dona i el rellotge. Es tracta d’elements al·lusius a l’erecció i a l’acte sexual, amb clares referències, en el cas de l’Home peix Dalí s’havia iniciat en aquesta pràctica amb la Gala”, explica Mas Peinado.

A més dels estudis tècnics, el Meadows també ha recuperat el títol original de l’obra, que el 1934 va aparèixer titulada com La dona peix a l’exposició de la londinenca Zwemmer Gallery. “Basem la nostra decisió de canviar el títol en una carta del galerista parisenc Pierre Colle al Wadsworth Atheneum, a Connecticut, on l’obra es va exposar per primera vegada el 1931. A la carta comunicava que estava d’acord a prestar cinc obres a la mostra i entre elles feia referència a l’Home peix ”, explica DeMaria.

L’ Home peix és la primera pintura de Dalí que ingressa en un museu públic de Texas. El Museu Meadows, que té una de les col·leccions més importants d’art espanyol dels Estats Units, la va adquirir en una venda privada després de la subhasta d’art impressionista i modern de Sotheby’s de Nova York del novembre del 2014. El preu de la pintura no s’ha fet públic, però sí que se sap que va sortir a la venda amb unes estimacions situades entre 2,4 i 3,2 milions d’euros.

stats