12/07/2016

El ministeri de Cultura avala el MNAC pel cas Sixena

3 min
El conseller de Cultura, Santi Vila, i el director del MNAC, Pepe Serra, dimarts passat.

BarcelonaEl director del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Pepe Serra, esperava instruccions. ¿Com havia de respondre al requeriment judicial que l’insta a enviar provisionalment a l’Aragó mig centenar de peces de les reserves del museu? La reunió del patronat del centre celebrada ahir -a la qual van assistir 13 membres de les institucions que el conformen: Generalitat, Ajuntament de Barcelona i ministeri de Cultura, a més de representants d’Amics del MNAC- va resoldre el dubte de Serra. Segons l’acord pres per unanimitat, el MNAC té “la voluntat de complir la resolució judicial” però adverteix que aquesta sentència “no l’eximeix de complir els tràmits administratius pertinents”, la qual cosa vol dir que l’enviament dels objectes no podrà ser efectiu abans de la data dictada per la jutge, el 25 de juliol: “Resulta inassumible”.

La posició del MNAC segueix exactament la directriu marcada per la conselleria de Cultura fa una setmana: resistir-se a retornar els béns però anunciant que no es volen saltar la llei -ni la de museus i patrimoni catalana, ni tampoc la jurisdicció espanyola-. S’ha optat per la via administrativa, per intentar despolititzar el litigi i allargar-lo a l’espera de la resolució del recurs pendent. El més important del pas d’ahir és que, per primera vegada públicament, el ministeri de Cultura es posiciona al costat del MNAC i, per tant, defensa la seva resistència a entregar els béns. Per al ministeri -a la reunió el representava Miguel Ángel Recio, director general de Belles Arts i Béns Culturals i Arxius i Biblioteques-, una resolució contrària a la part catalana suposaria obrir la capsa de Pandora, perquè crearia jurisprudència per a la reclamació de peces d’altres museus.

També per aquest motiu el Museu de Lleida ha sigut més bel·ligerant fins i tot que el MNAC -per l’experiència de l’històric litigi de l’art sacre de la Franja-. En el seu cas sí que tenen objectes de Sixena exposats a les sales (tres caixes sepulcrals i quatre fragments de retaule) però, a banda de les que hi ha en disputa en aquest cas, també tenen altres peces provinents del monestir aragonès que són troncals en el seu discurs territorial i històric. Tanmateix, no hi ha prevista la reunió del consorci del museu. Cal tenir en compte que qui és titular de les 97 obres en disputa en aquest cas són el MNAC i la Generalitat.

El patronat també va acordar ahir interposar un recurs d’apel·lació contra l’altra sentència contrària, dictada pel jutjat d’instrucció núm. 2 d’Osca el 4 de juliol, que condemna el museu a tornar al monestir les pintures murals que també provenen de Sixena. El MNAC considera que “la seva fonamentació és contrària a l’ordenament jurídic” i estan convençuts que, a la llarga, la justícia els donarà la raó. El que volen evitar, però, és que passi com amb els objectes: un retorn provisional dels murals romànics podria implicar destruir-los de manera irreparable. El museu encarregarà d’urgència un estudi sobre els riscos que podria originar traslladar-los.

El lletrat de l’Ajuntament de Vilanova de Sixena, Jorge Español, responia ahir mateix a la decisió del patronat dient que els tràmits administratius al·legats són “innecessaris” perquè, segons la sentència, les peces mai no van ser propietat de la Generalitat ni del MNAC, sinó que formen part d’un monument nacional, el monestir de Sixena, i, per tant, “no resulten aplicables les lleis catalanes”.

stats