Música

La música catalana, lluny de la paritat

L'Anuari de la Música revela que el 2018 el paper de les dones va ser minoritari en tots els àmbits del sector

El paper de la dona en el món de la música continua lluny d'aconseguir la paritat i es queda en una tercera part. Són conclusions extretes de l'Anuari de la Música 2019, que agrupa les dades recollides durant l'any passat. En l'estudi d'aquesta edició, elaborat pel Grup Enderrock i ARC, els indicadors de la música catalana paren especial atenció a la presència de la dona en el sector.

La dada més general que mostra l'estudi és el 33% de compareixença femenina a escoles, festivals i indústria, una xifra minoritària en tots els àmbits del sector, excepte en escoles de formació elemental (54%) i grau mitjà (57%). Desglossat en sectors, el dels festivals és un dels que més creix pel que fa a nombre, i dobla les seves dades tot i quedar-se en un 23%. "Un dels objectius d'aquest anuari era fer palesa la falta de dones als nostres festivals", ha explicat la coordinadora de l'anuari, Helena Alegret, que ha destacat que el 80% de les persones que s'han ocupat d'aquest estudi són dones.

Pel que fa a les escoles, les dones són minoria tant entre els alumnes (46%) com entre els mestres (33%); a la indústria, només són dones un 16% dels empresaris i un 38% dels treballadors. Carmen Zapata , presidenta de Mujeres de la Industria de la Música, ha volgut destacar que cal trencar amb els estereotips que frenen l'avanç de les dones: "Que els nois adolescents vulguin fer bandes i a les noies els costi més és un problema cultural". I ha volgut agrair la feina d'anuaris com aquest: " Si no tenim les dades no podem saber l'abast del problema".

Les xifres de l'Anuari d'aquest any apunten cap als reptes futurs que es posa la indústria: "Treballar en plans d'igualtat arreu, visibilitzar i valorar l'autoria i la professionalitat femenines, i la lluita conjunta contra l'etnocentrisme, el classisme i l'androcentrisme".

Menys inversió al Principat

La inversió de la Generalitat en indústria musical ha caigut un 4% el 2018 i torna al nivell de ls primers anys de recuperació de la crisi. Les polítiques institucionals "s'han enquistat" per les restriccions pressupostàries, cosa que no ha impedit que hagi pujat l'assistència als concerts en territori català (d'un 40% a un 46%), fet que contrasta amb una certa baixada en públic als festivals. És una tendència que demostra que el públic "s'està començant a esgotar", la qual cosa també explicaria la suspensió d'un esdeveniment com el Doctor Music .

També creix el consum de música en català, que passa a ser d'un 43%, sent els discos d'Alfred García , Els Catarres , Doctor Prats i Els Pets els més venuts de l'any passat en llengua catalana, tot i que l'àlbum més venut és de La Marató. La facturació digital ja suposa un 75% de les vendes de discos al nostre país.

Més continguts de