Cultura 19/04/2012

Un museu napolità i un artista gal·lès cremen obres d'art per protestar contra les retallades

El director del Museu d'Art Contemporani de Casoria va començar la protesta i s'hi han afegit artistes com l'escultor John Brown

Ara
2 min
La crema d'un quadre al museu de Casoria, a prop de Nàpols (1) / REUTERS

BarcelonaLa crema d'obres d'art com a protesta contra les retallades pressupostàries en el sector de la cultura arrenca en alguns punts d'Europa. El primer d'anunciar la campanya, que pretén que continuï, ha estat el director i fundador del Museu d'Art Contemporani de Casoria, a la regió de Campània i a la província de Nàpols. Antonio Manfredi, ha començat aquesta setmana a cremar peces i assegura que calarà foc a tres obres cada setmana. La primera, aquest dimarts, va ser un quadre de l'artista francesa Séverine Bourguignon, que ho havia autoritzat i va seguir l'esdeveniment per Skype.

"El miler d'obres que exposem estan condemnades a la destrucció a causa de la indiferència del govern", va argumentar per defensar la seva campanya, segons publica l'agència de notícies AFP.

Aquest director, exasperat per les amenaces de la màfia i la passivitat del govern per protegir el patrimoni italià, ja s'havia queixat l'any passat per escrit a la cancellera alemanya, Angela Merkel, a la qual demanava asil. "Alemanya és un dels pocs països en què no s'ha retallat el pressupost per a la cultura. I es destinen un munt de diners a la recerca, no com aquí", havia dit. Fins i tot va arribar a penjar una bandera alemanya al la façana del museu. "Si el govern [italià] permet que s'esfondri Pompeia, quina esperança té el meu museu?", va afegir.

La "guerra de l'art" de Manfredi ha trobat mostres de solidaritat de diversos artistes europeus, segons la BBC. Per exemple, l'escultor gal·lès John Brown, que també ha cremat una obra seva.

Una institució de dirigeix Brown havia exposat obres al museu de Casoria fa anys, i l'artista va decidir imitar Manfredi. No se sent "gaire afectat" per la pèrdua de la seva obra i ho argumenta: "Treballem d'una manera força contemporània, el procés de crear l'art i la interacció amb la gent és més important que mantenir-lo com un objecte preciós", va dir a la televisió britànica. Per ell, la crema és "un acte simbòlic" per "protestar contra la manera com es gestiona la crisi econòmica".

stats