Deu propostes concretes del CoNCA per incentivar el mecenatge cultural

El Consell de la Cultura i de les Arts crea un decàleg per fomentar el mecenatge i el patrocini cultural

El Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA) ha creat el Decàleg per al Foment del Mecenatge i el Patrocini Cultural, que proposa una sèrie d'estratègies del Govern per incentivar el mecenatge i el micromecenatge cultural. El document s'ha elaborat amb l'objectiu "d'establir unes bases per reorientar la transformació de les polítiques culturals, econòmiques i fiscals fins ara vigents", segons exposa el mateix ens públic. En absència d'una llei estatal específica per al mecenatge cultural, el document del CoNCA suggereix la creació d'una llei catalana de mecenatge i patrocini "que consideri específicament l'àmbit cultural". Una llei que "mentre es mantingui l'actual règim autonòmic comú", hauria de "completar i ampliar" els supòsits de l'ordenament estatal, exposa el text.

Destaquem 10 propostes d'aquest decàleg:

1. Eliminar les obligacions tributàries als projectes de micromecenatge amb recaptacions inferiors a 3.000 euros, en cas de disposar d'un mínim de 30 donants que no siguin professionals del sector.

2. Deducció progressiva en la quota de l'IRPF fins al 75% de la donació per als primers 150 euros de cada donació individual feta, i fins al 60% per als entre 150 i 300 euros següents. La resta d'aportacions tindrien una deducció general d'un 40%.

3. Establir un mecanisme de subvenció addicional d'un 33,3% per a aquells projectes que hagin recaptat, gràcies al micromecenatge, entre 5.000 i 8.000 euros, i on hagin participat 120 persones com a mecenes.

4. El Govern hauria d'ampliar amb un 5% addicional les donacions a entitats establertes en comarques perifèriques o municipis amb un PIB per càpita inferior al 25% respecte al de la mitjana catalana.

5. Instaurar un premi nacional de mecenatge cultural i altres premis que valorin la tasca dels mecenes i els patrocinadors –aquests últims associats a organitzacions empresarials i cambres de comerç.

6. Eliminar els avantatges fiscals extraordinaris que el consell de ministres dóna cada any a empreses que patrocinen grans esdeveniments.

7. Modificar el criteri de fiscalitat d'associacions i fundacions culturals perquè es basi en la finalitat social dels recursos i no en el mecanisme d'origen dels ingressos.

8. Desenvolupar un observatori independent que impulsi l'elaboració i publicació d'una base de dades amb l'historial dels projectes culturals finançats mitjançant el mecenatge i el patrocini a Catalunya i d'un directori en què els projectes o institucions puguin constar en una llista amb diverses etiquetes per facilitar la seva visibilitat.

9. Crear consells de mecenes i patrocinadors a les organitzacions culturals públiques i incorporar algun membre rellevant als consells d'administració.

10. Incorporar professionals especialitzats a equips de gestió que desenvolupin bones estratègies de captació i manteniment del mecenatge i el patrocini cultural.