Es publica un quadern atribuït a Van Gogh: autèntic o imitació?

Alguns experts avalen que les 65 creacions trobades en un llibre de comptabilitat són de l'artista, mentre que el Museu Van Gogh s'hi oposa frontalment

Un quadern amb dibuixos inèdits atribuïts al pintor holandès Vincent Van Gogh durant els seus últims mesos a la Provença francesa ha encès la polèmica. L'obra s'ha presentat a París editada pel segell Seuil, que assegura que conté 65 creacions en tinta realitzades per l'autor sobre un antic llibre de comptabilitat entre febrer del 1888 i maig del 1890, tot just dos mesos abans de la seva mort a França. El museu de l'artista a Amsterdam, però, va reaccionar ahir mateix amb un comunicat desqualificant la troballa. Els seus experts consideren que els esbossos són imitacions, com ja van dir en dos dictàmens el 2008 i el 2012, basant-se en fotografies d'alta definició. El 2013 van analitzar els originals i "no van canviar d'opinió".

El contingut de la llibreta

El document, al qual els seus editors veuen "un valor històric i estètic inestimable", es va mantenir 120 anys en l'oblit i conté majoritàriament paisatges d'Arles i de Sant Romieg de Provença i alguns retrats, entre els quals, un del mateix autor i un altre de Gauguin. Els dibuixos que conté 'Vincent Van Gogh. Le brouillard d'Arles, carnet retrouvé', de 288 pàgines, són vistos pels autors de la publicació com el descobriment més revolucionari de la seva obra

La canadenca Bogomila Welsh-Ovcharov, historiadora de l'art que signa el llibre i en valida l'autenticitat, ha sostingut en una conferència de premsa que, a diferència dels dibuixos coneguts fins ara, efectuats després dels seus quadres, aquests es van fer abans i faciliten un "increïble i inusual exemple "del seu procés creatiu". Esbossos preparatoris d'obres com 'Ametller en flor' o 'Lliris', dibuixos d'obres que mai van veure la llum o van desaparèixer, i representacions de l'asil a Sant Romieg en què el van tractar de les seves al·lucinacions, formen part d'una troballa gestionada amb el màxim secretisme. Al contrari, per als experts del Museu Van Gogh la data atribuïda coincideix, però la seva qualitat no reflecteix "de cap manera el desenvolupament com a dibuixant de Van Gogh en aquell moment", recalca el museu en una nota, que diu que a aquests dibuixos "els falta ànima i els sobra monotonia". Això, a banda que no hi ha la signatura de l'artista –cosa que passa amb moltes altres obres que són verificades– i que la tinta és marró, color mai utilitzat per Van Gogh, que emprava el negre.

Una troballa fortuïta

La llibreta es creu que va acabar sent regalada als propietaris de l'hotel Cafè de la Gare d'Arles, on l'artista es va allotjar durant mesos. Els hi va enviar per correu i mitjançant el seu metge quatre dies després d'haver abandonat Arles, i el registre d'aquest paquet en els arxius de l'estació se suma a les proves aportades pels editors com a garantia.

L'atzar va voler que el 2008 l'expert en art del segle XIX i XX Frank Baille topés els seus actuals propietaris en una subhasta, una família modesta que no ha volgut difondre la seva identitat, i que no tenia idea del valor d'aquest discret quadern manuscrit. "Les atribucions es fan amb fòrceps. No es pot excloure que hi hagi controvèrsia, però la seva autenticitat ha estat atestada per dos historiadors incontestables (Welsh-Ovcharov i Ronald Pickvance) després d'una llarga investigació", ha apuntat l'editor de l'obra, Bernard Comment.

De moment, el llibre es publicarà a França, els Estats Units, Regne Unit, Alemanya i Holanda. Baille no descarta que se'n faci una exposició i, més a llarg termini, que es venguin aquests originals, dels quals no es va aventurar a dir el seu potencial econòmic.