LITERATURA

El crim que retrata la societat sarda, al Tiana Negra

L’italià Flavio Soriga presenta ‘Metròpoli’ al festival de novel·la negra del Maresme

“Una dona atractiva que es vestia de marca, operada, que li agradava el sol i la pell bronzejada, que fumava tabac prim -pensà en Crissanti- morta a l’indret més exclusiu de la platja urbana, assassinada amb fúria, probablement a cops de navalla, dotzenes de cops per destrossar-li el cos’”. Falta afegir l’escenari: Sardenya. Una illa idíl·lica que mostra la seva cara més fosca a Metròpoli (Alrevés), la segona novel·la negra de l’escriptor sard Flavio Soriga. El carabiniere Martino Crissanti, ja protagonista en l’anterior novel·la, Pluja negra, es troba amb un nou cas que el portarà a tractar amb la idiosincràsia de l’illa italiana: “Hi ha moltes Sardenyes i totes són diferents, gairebé contradictòries; és com un continent”, argumenta l’autor, que dissabte serà l’estrella internacional del festival Tiana Negra.

El llibre vol ser “una investigació sobre Càller [la capital de Sardenya] i el seu teixit social i metropolità”, que connecta dos mons diferents, el de la burgesia i el de la classe baixa, remarca. La víctima és precisament una dona de l’antiga noblesa hispànica establerta a l’illa, filla d’un ric enginyer. La història no pren forma a través de la figura d’un narrador, sinó a través de les converses de Crissanti amb la resta de personatges, que representen l’heterogeneïtat social de l’illa. “A Catalunya es diu que l’Alguer és un bastió català, però la ciutat més semblant a Barcelona és Càller”, assegura. Ho coneix bé: l’Alguer serà l’escenari de la seva propera novel·la.

Metròpoli ofereix un retrat social, històric, antropològic i gastronòmic de l’urbs sarda que recorda l’univers del Carvalho de Manuel Vázquez Montalbán, del qual Soriga és un gran admirador. “Quan vaig començar a escriure policíac només pensava en Montalbán”, reconeix. Segons ell, va construir la gran novel·la sobre Barcelona, com després va fer Andrea Camilleri amb Sicília i el seu comissari Montalbano -homenatge a l’autor català-. “Tots necessitem inventar les ciutats d’on venim, i això només ho podem fer escrivint”, diu Soriga.

Mentre el seu Martino Crissanti intenta resoldre el crim alhora que travessa un moment personal vital -als 40 anys ha de decidir si se’n va a viure amb la parella-, l’escriptor està “encuriosit” per participar en el Tiana Negra i feliç de veure que això ha accelerat la traducció de la novel·la a la col·lecció Crims.cat.

Marató d’autors criminals

La cinquena edició del festival del Maresme, pioner a especialitzar-se en la novel·la negra en català, va arrencar ahir amb l’homenatge a Andreu Martín. Al llarg del dia d’avui, es faran taules rodones i xerrades en què participaran autors com Ramon Solsona, Fàtima Llambrich, Esperança Camps, Núria Cadenes, Jordi Cervera i Rafael Vallbona. A més, s’entrevistarà el mataiaies de TV3, l’actor de la sèrie Nit i dia Marc Martínez. La clausura, aquest vespre, anirà a càrrec de Flavio Soriga.

Tot i la limitació de recursos, el director del festival, l’escriptor Sebastià Bennassar, es mostra satisfet amb el recorregut que ha tingut la cita des dels seus inicis i assegura que el Tiana Negra no competeix amb BCNegra, que arrenca aquesta mateixa setmana. L’editor de Crims.cat, Gregori Dolz, remarca la “necessitat” d’oferir plataformes als autors catalans de novel·la negra i apunta que l’objectiu del Tiana Negra és convertir-se en un referent “d’àmbit més mediterrani”.

Més continguts de