Teatre
Cultura 06/05/2011

Rigola converteix la Biennal de Venècia en un gran taller

El director del Teatre Lliure de Barcelona, Àlex Rigola, que aquest any liderarà la Biennal de Teatre de Venècia, ha anunciat avui a Roma que la 41a edició d'aquest Festival Internacional de les arts escèniques es convertirà en un "laboratori formatiu" per a joves artistes.

Efe
3 min
L'actual director del Lliure, Àlex Rigola / MAIDER MENDAZA

RomaRigola ha explicat que, a través del Laboratori Internacional d'Arts Escèniques, joves de totes les nacionalitats tindran la "gran oportunitat de treballar al costat de directors professionals durant diversos dies" i, al mateix temps, aplicar els coneixements teòrics apresos a la Universitat.

"No hi ha cap escenari que serveixi de punt de trobada entre els joves artistes que hagin acabat la seva formació i professionals de renom internacional a part de les universitats", ha apuntat Rigola en una roda de premsa en la qual s'han presentat el Festival Internacional de Teatre, previst per a octubre, i l'Arsenal de Dansa, que comença el 11 de maig que ve.

Rigola ha insistit que es tracta del primer festival "dedicat especialment a l'artista", que a Venècia tindrà l'oportunitat d'aprendre, sempre des d'un punt de vista pràctic, dels "millors professionals" de l'escena internacional, amb presència directa de directors, coreògrafs i encarregats de la il·luminació, entre d'altres.

Per a la pròxima edició de la Biennal de Teatre, que se celebrarà entre el 10 i el 16 d'octubre, està prevista la participació de set directors teatrals que, segons Rigola, "estan entre els 25 millors de tot el planeta". Es tracta dels argentins Ricardo Bartís i Rodrigo García, el català Calixto Bieito, l'italià Romeo Castellucci, el belga Jan Fabre, l'holandès Jan Lauwers i l'alemany Thomas Ostermeier.

Cadascun d'ells està al càrrec d'un taller en el qual, des de fa uns mesos, participen uns vint alumnes que, segons ha precisat Rigola, "comparteixen experiències i cultura" per créixer personal i professionalment. "Han treballat sobre una temàtica lliure i el resultat ha estat un èxit", ha subratllat el director català, que ha avançat que per al Festival Internacional del pròxim octubre està prevista una segona fase de trobades amb aquests directors.

"A més d'impartir set laboratoris durant la Biennal, aquests directors conduiran set micro-xous que representaran els set pecats capitals per tota Venècia", ha avançat Rigola. Ha insistit que les representacions, una o dues cada dia, no es duran a terme en un únic lloc de la ciutat italiana, sinó que es dispersaran pels carrers de Venècia i es lliurarà un mapa als participants perquè puguin arribar fins a elles.

Segons Rigola, utilitzar diversos llocs naturals per a la representació és important perquè els artistes es relacionen amb els escenaris exteriors i no només amb els dels teatres pròpiament dits.

Respecte als tallers formatius, ha dit que haurà alguns de temàtica general dedicada als actors i altres més concrets, com els que reflexionen sobre "l'ús dramàtic de la il·luminació" o les oportunitats que ofereixen els software de vídeo en el món escènic, entre d'altres.

Rigola ha avançat també que els participants del Festival Internacional de Teatre podran assistir a nombroses conferències durant els deu dies que dura l'esdeveniment, com a complement als tallers pràctics i els espectacles. Per una altra banda, durant la roda de premsa, el brasiler Ismael Ivo ha revelat el programa de l'Arsenal de Dansa de la Biennal de Venècia, del que és director aquest any, en el qual també abunden les activitats formatives per a joves ballarins.

De la mateixa manera que en el cas del teatre, un grup de 25 joves fa cinc mesos que treballa amb professionals internacionals i en la jornada inaugural de la Biennal de la Dansa escenificaran l'obra Babilònia, el tercer paradís. "És una metàfora del que significa el fet que 25 persones convisquin durant cinc mesos compartint almenys vuit hores diàries", ha explicat Ivo.

stats