Cultura 09/02/2021

'Swallow': empassar-se objectes per calmar l'opressió patriarcal

'Thriller' dramàtic de rerefons feminista amb una corprenedora Haley Bennett que pateix un trastorn alimentari anormal

1 min
Haley Bennet regna al llarg de tot el film 'Swallow'

Swallow

3,5 estrelles

Direcció i guió: Carlo Mirabella-Davis. 94 min. Estats Units (2019). Amb Haley Bennett, Austin Stowell, Denis O'Hare. Disponible a Movistar a partir del 9 de febrer.

El primer llargmetratge de ficció de Carlo Mirabella-Davis actualitza una de les idees clau del cinema feminista originari, la que concep la vida domèstica –l'esfera d'actuació on s'ha confinat tradicionalment les dones– com una dinàmica alienant. La Hunter (una Haley Bennett que regna al llarg de tot el film) du una vida d'aparença perfecta, amb un marit i una casa ideals. Però la família política li transmet que ella no hi està a l'altura com a dona, i aquesta sensació, aquell “malestar que no té nom”, que diria Betty Friedan, deriva aviat en un trastorn mental concret, la pica. Per a la Hunter, la ingesta compulsiva d'objectes no comestibles, des d'una bala de vidre fins a un clau, sembla respondre a la necessitat de reprendre el control sobre el propi cos, sobretot quan es queda embarassada.

Mirabella-Davis filma aquest drama sobre l'opressió patriarcal amb la tonalitat pròpia d'un thriller íntim. La posada en escena freda i calculada per construir l'univers que empresona la protagonista s'altera de mica en mica amb elements propis del body horror. A partir d'un cert moment, el director considera que el desfici de la vida domèstica no justifica per si sol un trastorn psicològic i hi afegeix un trauma d'infantesa de la protagonista. La reconciliació de la Hunter amb el seu passat és la part més convencional de Swallow, però a canvi la pel·lícula ofereix una conclusió tan lògica i serena com encara transgressora avui dia.

stats