ARTS ESCÈNIQUES
Cultura 23/09/2017

Una temporada teatral per fer la volta al món

Els escenaris catalans viatjaran pels cinc continents amb obres de Brian Yorkey, Christiane Jatahy, Sarah Kane, Mariana de Althaus i molts més

Núria Juanico
5 min
Una temporada teatral  per fer la volta al món

BarcelonaLes programacions d’aquest any de les sales catalanes són un festí de dramaturgs internacionals contemporanis. Wajdi Mouawad, Sarah Kane, Jon Fosse, Mariana de Althaus i Christiane Jatahy, entre molts altres, faran viatjar els escenaris catalans pels cinc continents amb propostes que exploren temàtiques conegudes des de mirades diferents i que demostren la riquesa i la bona salut de l’escena teatral arreu del món.

Claudia Victoria Poblete Hlaczik (Argentina)

Claudia - Teatre Nacional de Catalunya

Claudia V. Poblete Hlaczik és enginyera, però el teatre li serveix per difondre la seva història: amb 21 anys, va descobrir que era filla dels desapareguts de la dictadura argentina i que havia viscut amb uns pares que no eren els seus. Claudia parla “de la tolerància, el perdó, les responsabilitats i la culpa”, assenyala el director del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), Xavier Albertí.

Gabriel Calderón (Uruguai)

Que rebentin els actors - Teatre Nacional de Catalunya

De gran èxit al seu país, Calderón incideix amb humor a les ferides de la dictadura. “És un tema que no ens queda tan lluny com sembla a nosaltres. Cal reflexionar-hi des de l’escriptura contemporània”, diu Xavier Albertí.

Mariana de Althaus (Perú)

El sistema solar - Teatre Lliure

La família és un tema recurrent als escenaris, però hi ha dramaturgs que saben abordar-lo amb una mirada diferent i original. És el cas de la peruana Mariana de Althaus, que ha escrit un text “àcid i divertit”, segons el director del Teatre Lliure, Lluís Pasqual, en què “surt tot el que no ha de sortir durant un dinar de Nadal”.

Christiane Jatahy (Brasil)

A floresta que anda - Temporada Alta

Christiane Jatahy és una de les creadores brasileres amb més projecció internacional. Després d’inspirar-se en Txékhov i Ibsen, ara arriba al festival de Girona amb un híbrid entre teatre i cinema que beu del bosc de Birnam de Macbeth.

Juan Carrillo (Mèxic)

Mendoza - Temporada Alta

Malgrat que no ho té gens fàcil per fer teatre al seu país, el mexicà Juan Carrillo no es deixa vèncer per les circumstàncies. Carrillo transporta Macbeth a Mèxic amb una producció “creada i assajada en cases particulars”, indica el director de Temporada Alta, Salvador Sunyer.

Brian Yorkey / Lisa Kron (Estats Units)

Casi normales (Sala Barts) / Fun home (Casino l'Aliança del Poblenou)

Casualitat o no, aquest any la dramatúrgia nord-americana que arriba a Catalunya són dos musicals sobre famílies amb conflictes interns. Més enllà d’aquesta qüestió, els muntatges tenen poc a veure. El primer que es veurà a Barcelona és Casi normales, una obra de Brian Yorkey sobre les malalties mentals. I a principis d’any s’estrenarà Fun home, l’adaptació del còmic de Sarah Glidden sobre l’homosexualitat.

Laurent Ruquier (França)

Prefiero que seamos amigos - Teatre Goya

Per als francesos, Laurent Ruquier és una cara coneguda. El dramaturg ostenta una llarga carrera com a presentador i humorista a la televisió. “És un home d’esquerres molt compromès amb la lluita LGTB. Però també té un amor increïble pel teatre”, explica el director del Goya, Josep Maria Pou, que defineix Ruquier com “un autor peculiar, curiós i interessant”. Si Pou l’ha programat al Goya és, sobretot, per Lolita. ”El públic té interès a tornar-la a veure en la seva faceta teatral, i amb aquest espectacle ens acostarà un autor nou”, diu Pou.

P. Bartolo i L. Tilotta (Itàlia)

El metge de Lampedusa - Temporada Alta / Teatre Lliure

Els refugiats s’han convertit els últims anys en un dels temes recurrents de l’escena teatral. Els italians Pietro Bartolo i Lidia Tilotta hi aprofundeixen des d’una mirada diferent: la d’un metge que, des de fa 30 anys, atén els exiliats al seu pas per Lampedusa. L’obra serà al Teatre Lliure però abans passarà per Temporada Alta. El festival gironí, a més, acull Ethica, del també italià Romeo Castellucci. Radical i avantguardista, el dramaturg presentarà a Girona una peça inspirada en el món filosòfic de Spinoza.

Mark Lockyer, Amelia Bullmore, Sarah Kane, Declan Donnellan i Suzanne Andrade (Regne Unit)

El Regne Unit és el país amb més presència de dramaturgs aquesta temporada. El desembarcament d’obres britàniques és, alhora, l’arribada d’un ampli ventall de propostes teatrals molt diferents. Mark Lockyer visitarà el Lliure amb Living with the lights on, un monòleg sobre addicions, mentre que La Villarroel acollirà el cant a l’amistat femenina d’Amelia Bullmore Les noies de Mossbank Road. Blasted de Sarah Kane s’instal·larà al Teatre Nacional de Catalunya i al Temporada Alta aterraran dues propostes més: Dvenadtsataia Noch de Declan Donnellan i Golem de Suzanne Andrade.

Martin McDonagh (Irlanda)

La calavera de Connemara - La Villarroel

Tot i que la crítica internacional l’ha definit com l’ enfant terrible del teatre anglosaxó, McDonagh posa el focus a Irlanda, d’on prové la seva família. “Retrata una Irlanda rural i tancada. És molt necessari”, diu la directora de La Villarroel, Tania Brenlle.

Jon Fosse (Noruega)

Hivern - La Seca Espai Brossa

Jon Fosse és l’únic dramaturg de Noruega amb una residència oficial als jardins del palau reial del país. “És un símbol de reconeixement”, explica Ester Roma. Ella ha traduït i dirigeix Hivern, una obra “amb una atmosfera potent i plena de silencis” que mostra “com utilitzar el text més enllà d’una eina narrativa”.

Fabrice Murgia, Guy Cassiers, Alain Platel i Amélie Nothomb (Bèlgica)

(Bèlgica)

“De Bèlgica, sobretot de territori flamenc, és d’on surt el millor teatre que s’està fent a Europa”, afirma Salvador Sunyer. En consonància amb aquesta realitat, al Lliure es podrà veure La tristeza de los ogros de Fabrice Murgia i al Maldà es representarà Llibres per cremar, “un dels pocs textos teatrals d’Amélie Nothomb”, diu el director artístic de la sala, Adrià Aubert, que en destaca la rellevància ”pels moments que estem vivint”. A més, per Temporada Alta hi passaran Out of context d’Alain Platel i Grensgeval de Guy Cassiers.

Històries d’Istanbul, a contrapeu (Turquia)

Yesim Özsoy Gülan - Teatre Lliure

Les obres de Yesim Özsoy Gülan no agraden al govern turc, que fa pocs dies va intentar detenir-la. “És una autora que mostra el malestar i les divisions internes d’una manera molt impressionista”, afirma el director del Lliure, Lluís Pasqual.

Wajdi Mouawad (Líban)

Incendios (Teatre Goya) / Un obús al cor (Sala Beckett)

Convertit els últims anys en un nom recurrent de l’escena catalana, Mouawad serà present en aquesta temporada teatral amb dues propostes, una al Goya i l’altra a la Biblioteca de Catalunya. “És un dels millors autors de teatre actual”, assegura Josep Maria Pou, que considera que Incendis és “una de les grans tragèdies del teatre contemporani”.

Opus (Austràlia)

Yaron Lifschitz i Circa - Teatre Lliure

Amb el bagatge de més de 60 produccions, l’australià Yaron Lifschitz aterra a Catalunya després de fusionar el circ i la música de Xostakóvitx. Pasqual explica que el muntatge aconsegueix “més intimitat i poesia” respecte a altres propostes de la disciplina. “Programar-los és de justícia”, subratlla el director del Lliure.

stats