LES ESTRENES DE LA SETMANA
Cultura 14/10/2011

El virus de Soderbergh ataca

Després de l'estrena a Venècia i de la presentació a Sitges, la nova pel·lícula de Soderbergh, Contagio , arriba a les cartelleres amb una trama terrorífica sobre la propagació d'una epidèmia.

Josep Lambies
2 min
'apocalypse now' Steven Soderbergh narra  la propagació de l'epidèmia  des d'un punt de vista deshumanitzat.

Barcelona.Steven Soderbergh va decidir iniciar-se en el cinema de catàstrofes ara fa dos anys, en l'època en què ell i el guionista Scott Z. Burns preparaven el guió d' ¡El soplón! No és que transformar Matt Damon en un espia de l'FBI fos una tasca especialment difícil, però la trama els va exigir passar per molts aeroports i menjar-se alguna cua de control. I en més d'una ocasió van veure un passatger marejat com una au de corral mentre l'avió s'enlairava. Així els va venir la idea de fer una pel·lícula sobre una malaltia que es propaga en llocs públics. A mesura que van anar donant-hi voltes els va sortir el primer esborrany de Contagio , que tracta d'un virus mortífer que s'estén sense treva per tot el planeta. Al setembre Soderbergh es va plantar a Venècia amb una còpia dada i beneïda i part del seu refinadíssim càsting, que inclou Kate Winslet, Gwyneth Paltrow, Jude Law i també Matt Damon.

"Les meves pel·lícules sempre tracten del mateix: gent que lluita contra un problema molt real mentre sent el tic-tac de les busques del rellotge", deia Soderbergh durant la roda de premsa que es va celebrar al Lido. El 2000 el de Geòrgia es va dedicar a seguir el rastre d'un desplegament de paperines d'heroïna, cosa que el va fer entrar en el perillós camp de batalla que enfronta camells i policies als Estats Units. Traffic va ser tot un èxit que va passar per la cerimònia dels Oscars amb molt més que copets a l'esquena. Entre les quatre estatuetes que es va emportar a casa hi havia la de millor director. També en aquest cas jugava la carta de l' star system , amb Michael Douglas i Catherine Zeta-Jones, entre d'altres. Ara en comptes de la circulació de drogues segueix els estralls d'una terrible epidèmia que s'estén per la societat globalitzada a la velocitat de la llum.

Aquest profètic diagnòstic del món contemporani en què sembla que tot circula amb l'agilitat d'una descàrrega virtual va tocar l'alarma a la Mostra, i aquests últims dies també ha fet tremolar els espectadors de Sitges. El fet que Soderbergh s'acosti a la malaltia des d'un punt de vista tan poc humà no fa que l'assumpte pinti menys negre. Contagio no és com L'incident de Shyamalan ni com la canadenca Blindness que el 2008 va protagonitzar Julianne Moore. Ni el director ni Scott Z. Burns van voler explotar l'empatia personatge-espectador d'aquestes pel·lícules. Des del primer moment van decidir enganxar el públic en una xarxa d'esdeveniments que emboliqués la comunitat científica i les autoritats.

Agafant els vols nacionals d' ¡El soplón! , Soderbergh va olorar un desastre a gran escala. Ara ha voltat per tot el globus terraqüi i ha aterrat a Hong Kong, Macao, Chicago, Atlanta, San Francisco, Abu Dhabi, Londres i Ginebra. Encara falta descobrir si en les notes de rodatge Soderbergh i Scott van detectar algun altre accident que pugui ser amenaçant per a la comunitat internacional. Però si segueix així en la pròxima pel·lícula parlar d'apocalipsi fregarà l'eufemisme.

stats