De visita obligada a Nova York

Munch, Degas i Van Dyck, entre les mostres imprescindibles

L’oferta artística de Nova York és pràcticament inabastable, i encara més aquesta temporada, en què conviuen exposicions sobre l’espionatge governamental, Munch, Van Dyck, els gravats de Degas i l’escultor Tom Sachs.

L’espionatge governamental al Whitney

Posant-se al dia, el Whitney s’ha aliat amb la documentalista Laura Poitras en una exposició creada per sacsejar consciències. La cineasta va dirigir el formidable documental Citizenfour, guanyador de l’Oscar, que mostrava l’odissea d’Edward Snowden, l’home que va destapar el programa d’espionatge de les comunicacions dels Estats Units. Tot el material recopilat i filtrat a la premsa va ser etiquetat com Astro Noise per Snowden i ara també és el nom de la mostra. Poitras juga amb els sentits del visitant. Les grans fotografies de colors llampants que en qualsevol altra sala podrien semblar peces abstractes d’art modern són, en realitat, imatges captades des de drons i satèl·lits. També hi ha vídeos de tortures i documents secrets que demostren la vigilància massiva de l’agència de seguretat nacional nord-americana. Fins a l’1 de maig.

Una altra proposta estimulant del Whitney és Open Plan, que manté la mateixa voluntat d’explorar a fons el concepte d’art contemporani, en totes les disciplines. El museu ha ofert a cinc artistes el cinquè pis com si fos un llenç en blanc perquè hi facin el que vulguin. Tot un repte si es té en compte que entre els artistes hi ha el músic de jazz Cecil Taylor i el director de cine Steve McQueen. Fins al 14 de maig.

Més enllà d’‘El crit’ de Munch, a la Neue Galerie

Malgrat les propostes sempre interessants de la Neue Galerie, alguns visitants no passen de la cafeteria del museu. El seu apfelstrudel i les pastes vieneses són insuperables, efectivament. Però aquesta primavera els comensals sentiran la crida -o més aviat El crit - d’Edvard Munch. La Neue Galerie, el museu d’art alemany i austríac situat entre el Metropolitan i el Guggenheim, recupera la peça insígnia de l’artista noruec i explora la influència en els seus col·legues coetanis. Munch i l’Expressionisme consta de 35 pintures i una cinquantena de treballs del mateix autor i els seus deixebles alemanys. Fins al 13 de juny.

Retrats de Van Dyck a la Frick Collection

No calen massa excuses per visitar la Frick Collection, el museu que es troba seguint avall la Cinquena Avinguda, passat el Met. Qualsevol moment és bo per envejar la sumptuosa mansió d’un filantrop multimilionari reconvertida en museu. Però el pintor barroc flamenc Anton van Dyck (1599-1641) ens dóna una altra excusa. La Frick homenatja un dels retratistes més influents del segle XVII, que va contribuir a l’apreciació del gènere. La seva obra va bullir durant l’etapa com a retratista oficial del rei Carles I d’Anglaterra. La Frick mostra un centenar de les seves obres entre pintures i esbossos, que mostren per què Van Dyck figura en els llibres d’història de l’art. Fins al 5 de juny.

Gravats d’Edgar Degas al MoMA

El Museu d’Art Modern descobreix un Edgar Degas allunyat dels tutús i les sabatilles de ballet en l’exposició Una estranya nova bellesa. El polifacètic artista francès va entrar al món dels gravats a finals del segle XIX i va quedar fascinat pel procés de pintar sobre metall per després estampar el dibuix sobre paper. No només va demostrar perícia en el control de la tècnica del monotip sinó que va anar més lluny i va explorar textures, siluetes i formats. El MoMA celebra aquest episodi en la carrera de Degas amb 120 monotips difícils de trobar i una cinquantena de pintures, dibuixos i esbossos. Fins al 24 de juliol.

Cerimònia del te al Noguchi Museum

Hi ha una certa expectació per la primera mostra del Noguchi Museum sobre un artista que no és el que li dóna nom. Però aquest centre artístic, oblidat per la majoria de circuits de museus de Nova York, s’obre a noves aventures en el seu 30è aniversari. Fins ara la recompensa d’anar fins a Queens era el repòs del jardí zen entre les escultures d’Isamu Noguchi. Aquesta primavera ho és la recreació d’una casa de te i una detallada ambientació del Japó, amb un pati, un petit estany i el mont Fuji de fons inclosos. És l’obra de l’escultor nord-americà Tom Sachs, que oficia en persona diverses cerimònies de te durant la mostra. Fins al 24 de juliol.