MWC BARCELONA, CAPITAL DEL MÒBIL
Dossier 24/02/2013

Per què Barcelona?

La ciutat acull el Mobile World Congress per primer cop com a capital mundial de la telefonia mòbil

Dani Sánchez Ugart
4 min
Per què Barcelona?

Durant la presentació de l'edició del Mobile World Congress que arrenca demà a Barcelona, John Hofmann, president de GSMA, l'entitat organitzadora de l'esdeveniment, va confessar que li han "promès" que els dies del saló farà sol -un pronòstic que sembla que no es complirà-. Sens dubte, l'atractiu meteorològic de la ciutat va ser un dels arguments que li van valer una victòria contra Munic, París i Milà en la carrera per ser la capital mundial del mòbil el 2011, però Barcelona va haver de posar sobre la taula alguna cosa més que el seu atractiu turístic i el clima.

Partia amb un cert avantatge. Des del 2006 la ciutat catalana havia organitzat amb èxit el congrés -que venia de fer-se a Canes, tot i que amb la meitat d'assistents dels que té avui-. Assumir la capitalitat significava assegurar-se fer-ho durant cinc anys més -fins al 2018- i, per tant, beneficiar-se dels 300 milions d'euros d'impacte que té la fira en l'economia catalana.

A partir de demà i fins dijous serà més difícil trobar un taxi, els hotels de la ciutat estaran plens a vessar -l'habitació més pròxima a la capital és a 60 quilòmetres de distància, segons va dir l'alcalde Xavier Trias aquesta setmana- i hi haurà algun embús de trànsit de més, sobretot al voltant de la Fira de Gran Via, que acull per primer cop el congrés, després de set edicions a Montjuïc.

És el preu que es paga per convertir-se en la referència mundial de la mobilitat. La contrapartida és poder impulsar projectes empresarials relacionats amb la tecnologia i convertir-se en l'"aparador mundial de la mobilitat", segons Agustí Cordón, vicepresident de la Mobile World Capital.

La candidatura de Barcelona comptava des del principi amb la simpatia de Hoffmann, que "s'ha enamorat de la ciutat", va dir Trias. De fet, un cop presa la decisió, al magnat de la telefonia no li van faltar elogis per a la capital catalana. "Barcelona es mereix el títol", va considerar abans d'assenyalar-ne les virtuts. "Combina una exposició excepcional, transports, infraestructures d'hostaleria, compromís per estendre la mobilitat a Barcelona, Catalunya i Espanya, i un suport fort dels sectors públic i privat".

"Vam anar tots a l'una", recorda Cordón, en referència als agents implicats: Ajuntament, Fira, Generalitat, ministeri i empreses. Però darrere de la decisió hi havia altres factors que, segons els responsables de la candidatura, van ajudar-los a decidir. El bon posicionament de la marca Barcelona a escala mundial va ser un altre dels aliats dels impulsors del projecte, que tenien -i tenen- alguns bastons a les rodes. I és que Catalunya té encara molta feina a fer en el camp de la tecnologia. Està entre les 23 regions més avançades en l'àmbit TIC d'Europa, però encara està a anys llum del podi. Segons l'observatori Ctecno, l'índex digital de Catalunya és de 70 punts, mentre que els líders, com Estocolm i Stuttgart, tenen una puntuació de 140 punts.

El mateix Hoffman també ha donat alguns tocs d'atenció a les autoritats, i fa unes setmanes va reclamar més suport a l'emprenedoria, que es millorin les connexions amb l'aeroport i que no hi hagi vagues, com la de metro que es va desconvocar in extremis l'any passat.

La capitalitat del mòbil ha de servir també per avançar posicions en la classificació de l'índex digital. I els efectes ja s'estan començant a veure, especialment amb motiu del congrés. Avui és possible pagar en restaurants, veure informació als museus o fins i tot obrir la porta d'una habitació d'hotel a la ciutat amb el mòbil. Sense necessitar res més, gràcies a la tecnologia NFC ( near field communications ), de pagament sense contacte, i a un acord entre La Caixa, Visa, el GSMA i altres companyies. També té visibilitat en el Mobile World Centre, inaugurat fa unes setmanes, un aparador de les tecnologies mòbils, obert al públic a la plaça Catalunya, en un edifici cedit per Telefónica.

"No volem ser Silicon Valley"

I aquestes són només algunes mostres de la feina feta per l'equip de la Mobile World Capital en aquest temps. Al juny s'inaugurarà un hub d'empreses que pretén crear negoci al voltant de la mobilitat i atreure empreses del sector. Pretén crear un ambient favorable, tant a nivell fiscal -el projecte té la consideració d'esdeveniment d'interès general i, per tant, una fiscalitat avantatjosa per a les empreses que s'hi apuntin-, com de talent, perquè hi hagi empreses interessades a situar la seu al voltant de l'edifici Media-TIC. L'objectiu final no és "ser Silicon Valley", va explicar aquesta setmana el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, sinó ser "el país del desenvolupament".

Why Barcelona? The city hosts the MWC for the first time as Mobile World Capital

During the presentation of this edition of the Mobile World Congress, GSMA's CEO John Hofmann confessed that he had been promised it would be sunny during the days of the Congress. No doubt the city's attractive weather was used as one of the arguments that earned Barcelona a victory in the run to become the Mobile World Capital. But the city started off with certain advantage. The Catalan capital had been successfully organising the Congress since 2006. To accept this capitality implied the guarantee of organising it for another five years - until 2018 - and, consequently, to benefit from the €300 million impact that the Congress has on the Catalan economy. The candidacy of Barcelona availed itself of Hoffmann's sympathies from the very start, Hoffman "having fallen in love with the city", according to its Mayor, Xavier Trias. In fact, once the decision had been taken, the telephony magnate had no shortage of praise for the city: "Barcelona deserves the title. It combines an exceptional exhibition, transport, hotel infrastructures, commitment to extend mobility and a strong support for the public and private sectors". The effects can already be seen, especially on the occasion of the Congress. It is possible today to pay at restaurants, to see information at the museums or even open the door of a hotel room of the city using the mobile thanks to the NFC contactless payment technology.

stats