El malson de Rodalies: escepticisme entre els alcaldes de la línia R3

Farts de promeses incomplertes, accepten la proposta de mínims, però no es conformen

"Les distàncies ja no es mesuren en quilòmetres sinó en temps". Jordi Munell, alcalde de Ripoll, considera que un tren a aquesta velocitat no pot competir amb el cotxe, i més d'ençà que la C-17 arriba desdoblada fins a la capital del Ripollès. El nom d'aquesta carretera dóna nom al lobi d'alcaldes de les ciutats que uneix la via que aviat es constituirà per reivindicar tant la millora de la R3 com d'altres interessos comuns. Sis d'aquests alcaldes es reuneixen amb l'ARA per parlar del seu principal maldecap: el tren Puigcerdà-Ripoll-Vic-Barcelona.

Escaldats amb Foment

El 2008 el ministeri va anunciar un desdoblament que no es va fer

"Tot plegat és un malson. El 2008 Foment ja ens va dir que desdoblaria la línia i que les obres s'executarien el 2014, però tot va quedar en no res, fins que fa unes setmanes la ministra en va tornar a parlar", recorda l'alcadessa de la Garriga, Meritxell Budó. Josep Mayoral (Granollers), l'únic alcalde socialista dels convocats, celebra i felicita el conseller de Territori, Santi Vila, per haver tornat a arrencar un compromís de Foment, però Budó (CiU), més escèptica, pregunta als altres: "Però ens ho creiem segur aquest cop?"

Les freqüències, clau

Molta gent agafa el cotxe fins a un altre poble per tenir més trens

Tots els alcaldes entenen que els tres bypass promesos per Foment i la Generalitat són una actuació de mínims per millorar la freqüència de pas dels trens (l'objectiu és passar de 30 a 15 minuts entre tren i tren), però diuen que no s'ha d'oblidar el desdoblament total de la línia fins a Ripoll. "Molts usuaris de la línia que viuen a Torelló agafen el cotxe per anar fins a l'estació de Vic, o fins i tot a Mollet, per tenir més freqüència de pas de trens", explica resignat l'alcalde torellonenc, Santi Vivet. Entre Barcelona i Vic hi ha 28 trens cada dia, i entre Barcelona i Manlleu o Torelló només 15.

Equilibrar el territori

Vila d'Abadal creu que no és tan bo desdoblar només fins a Vic

"Si desdoblem la via només fins a Vic perjudicarem el territori. Una línia de tren té un impacte econòmic molt important, és un distribuïdor de riquesa i població, i si es fa a mitges pots desequilibrar el territori, segons un estudi fet per la Universitat de Vic", apunta l'alcalde amfitrió, Josep Maria Vila d'Abadal. "Hem de buscar aliances per vertebrar el país; el turisme de muntanya requereix una bona connectivitat amb el port i l'aeroport", rebla Josep Mayoral, de Granollers.

L'ase dels cops

Una línia que sempre va amb retard no és fiable per a l'usuari

Albert Piñeira, alcalde de Puigcerdà, abans de baixar fins a Vic per la trobada convocada per l'ARA va mirar la web de les incidències de Renfe, i l'única que anava amb retard era la R3: "El problema és que això és la norma, no una excepció". Jordi Munell, de Ripoll, recorda que un tren, per ser útil per al ciutadà, "ha de ser competitiu i fiable, i una línia que té un retard de mitjana de 8 a 15 minuts no ho és". I afegeix: "La gent s'ha de poder refiar del tren per anar a la feina o al metge". Un cop acabada la tertúlia, cada alcalde agafa el seu cotxe per tornar a casa, per no fer tard.

Més continguts de

El + vist

El + comentat