Dossier 04/07/2012

Gerard Costa: "El comerç podrà triar com vol competir"

Defensor "La llibertat d'horaris juga a favor del consumidor, que pot triar quan comprar, i deixa l'empresa escollir com competir. S'ha d'acabar amb l'excés proteccionista"

Elena Freixa
2 min
Gerard Costa: "El comerç podrà triar com vol competir"

¿La liberalització d'horaris és bona per al comerç?

Com qualsevol altra liberalització, serà positiva. No vol dir obligar a ningú a obrir més hores, sinó permetre que cadascú pugui triar com vol competir, d'acord amb la clientela que tingui. I els que ho facin bé tindran clients.

El benefici, diuen els petits comerços, serà sobretot per als gran establiments que puguin adaptar-s'hi.

Crec que la reflexió al final ha de passar per veure que amb la llibertat d'horaris les empreses són més competitives, poden dissenyar la seva estratègia, i els consumidors són més lliures per dur a terme les seves compres.

Així, ¿la por del petit comerç no està justificada?

La seva reflexió supera el canvi de la llei que ha proposat el govern espanyol. Tradicionalment els petits lluiten contra qualsevol liberalització perquè tenen la lectura que, per la seva mida, no poden dedicar més recursos a la gestió. El cert és que molts són empreses familiars no professionalitzades, una via més d'autoocupació. Però això no vol dir que no hi hagi marge per fer canvis, per innovar.

Quines alternatives hi ha davant la impossibilitat d'obrir més hores i sacrificar més festius?

El petit comerç a Catalunya tradicionalment ha sabut idear fórmules innovadores, però cal acabar amb l'excés de proteccionisme perquè mata aquest dinamisme i també resta possibilitats als ciutadans. Els petits han de veure també les oportunitats que els pot obrir unir-se i crear, per exemple, centres de serveis compartits que els abarateixin costos i estalviïn feina. La protecció, com passa amb les farmàcies, genera un cost i després no se'ls pot demanar que innovin.

¿L'argument de la reactivació de les vendes és vàlid per tirar endavant el canvi?

L'impacte econòmic d'aquestes mesures sobre el comerç serà relativament baix, excepte en les zones turístiques, que és on se'n pot treure més beneficis. Els guanys no són tan importants com la imatge de país. És un primer pas perquè la societat, el consumidor i els comerciant s'adaptin més els uns als altres.

¿És un bon moment per al debat?

El PP sempre ha defensat el model, no és una novetat. És un primer pas per a una llibertat total a llarg termini.

stats