XARXA GIRONINA

Qui talla el bacallà a les xarxes socials?

Bloguers i tuitaires han trobat al món 2.0 visibilitat, influència o un 'modus vivendi'

L'univers virtual de les xarxes socials no coneix fronteres ni divisions administratives, però si delimitem imaginàriament una comunitat de gironins dins el món 2.0 en podem distingir una bona colla que s'hi mouen com peix a l'aigua i s'han guanyat una bona reputació: des d'esportistes com Maverick Viñales o Gerard Deulofeu fins a escriptors com Jair Domínguez, polítics com Joaquim Nadal i empresaris com Dídac Lee.

Tot i que prefereix no donar noms, l'expert en comunicació digital Francesc Grau explica que segueix molts gironins a la xarxa. "Constituïm una gran comunitat al món virtual", afegeix Grau, també gironí. Per què alguns destaquen a la xarxa? Perquè les seves piulades o reflexions al blog generen debat i són comentades o reenviades, perquè han aconseguit convertir-se en referent en el seu àmbit, perquè són esportistes d'èxit, perquè són famosos al món real...

Mesurar la reputació i la influència a les xarxes socials no és una ciència exacta. Els experts coincideixen que una cosa és tenir milers de seguidors i una altra tenir capacitat d'influir o, fins i tot, generar canvis o mobilitzacions o, anant més lluny, propiciar revoltes socials.

L'especialista en màrqueting digital Salvador Puig explica que hi ha eines per establir rànquings de poder: "Però no revelen mai veritats absolutes. El que és cert és que l'atracció mediàtica es trasllada sovint a les xarxes". Entre els reis gironins de la xarxa, hi ha noms de referència.

Maverick Viñales

(@maverickmack25, 96.000 seguidors)

Cada vegada que guanya un títol (l'últim, el de campió del món de Moto3), es dispara el nombre de seguidors del jove de Roses Maverick Viñales, de 18 anys. A través de les xarxes socials (té comptes a Twitter, Facebook i YouTube i n'obrirà a Tuenti i Instagram), Viñales rep mostres d'afecte dels seus fans. Admet que el fet de ser pilot de motociclisme contribueix a tenir un munt de seguidors a les xarxes, però diu que també es treballa l'audiència: "Estic connectat sovint, explico als fans si m'entreno, on sóc, transmeto les meves sensacions i contesto a les seves preguntes…"

Quim Nadal

(@quimnadal, 22.900 seguidors)

"Tota la nit ha udolat el vent que sacsejava els pollancres. Ara hi ha calma i l'escombrada intensa deixa un cel lliscat i net". Aquest tuit és una mostra dels petits poemes, a vegades haikus, que l'exconseller de la Generalitat i exalcalde socialista de Girona Joaquim Nadal regala cada dia als seus seguidors al Twitter. L'estil líric de Nadal destaca en el timeline fins al punt que ha generat el hashtag #rotlloquimadal. El polític, que era famós per les seves llargues frases farcides de subordinades, treu ara el màxim partit dels 140 caràcters d'un tuit. Si bé ja són un clàssic les seves piulades líriques, Nadal també piula sobre l'actualitat política. Admet que els seus tuits poètics són els que més comentaris generen, "amb excepcions, com un tuit de contingut polític que va tenir 1.700 retuits". Combina un blog personal amb el Twitter, on va obrir el compte fa tres anys perquè l'hi van aconsellar. "Em van dir que era una eina feta a la meva mida", recorda.

Jair Domínguez

(@vedellconsagrat, 39.700 seguidors)

Llevar-se al matí, connectar-se i entrar al Twitter per saber a l'instant què passa al món. Aquesta és la "veritable utilitat" del Twitter per a l'escriptor, guionista i periodista Jair Domínguez, establert a l'Empordà. Fa tres anys que és a Twitter i un munt de seguidors estan pendents del que piula per clicar al botó del retuit o fer-hi un comentari. Diu que se li escapa la raó per la qual té tants seguidors, perquè no s'ho proposa expressament. "Piulo quan em ve una idea, sense estar pendent de si a aquella hora tindré més audiència o menys", afirma. Creu que pel fet de treballar en mitjans de comunicació "seriosos" com RAC1 o d'haver estat guionista per a TV3 ja té guanyada la reputació. Tot i que va abandonar el seu blog personal "perquè no era prou constant", Domínguez en manté als mitjans digitals Esguard i AraGirona.cat.

Germà Capdevila

(@gcapdevila, 23.600 seguidors)

D'ençà que va deixar la seva feina a la redacció del diari on treballava, Germà Capdevila ha trobat en les xarxes socials, molt especialment en Twitter, l'aliat perfecte per crear-se una marca pròpia com a periodista freelance . Capdevila se l'ha treballat a consciència i ha aconseguit donar-li reputació. Els seus tuits sobre actualitat política i sobre rugbi són sentències per a milers de tuitaires. Tot i que no s'hi obsessiona, té ben estudiat i programat quan ha de piular perquè el seu missatge tingui la màxima repercussió. Editor de la revista digital Esguard per a tauletes i columnista de diversos mitjans, Capdevila també té un blog i és usuari de diverses xarxes socials, però creu que cap supera Twitter. "És una eina brutal, tot i que hi ha el perill de creure't que el món és el teu Twitter".

Josep-Maria Terricabras

(@jmterricabras, 5.100 seguidors)

Catedràtic de filosofia de la Universitat de Girona, Josep-Maria Terricabras va obrir un autèntic portal de filosofia a internet el 2003, quan pocs havien descobert les possibilitats de comunicació que obrien les xarxes socials. "S'hi oferien cursos, xats, orientacions de filosofia per al batxillerat... Era una cosa molt completa i, en aquells moments, gens corrent". Més tard hi va obrir un blog sobre l'actualitat política, cultural, social... Però el portal, amb milers d'entrades cada mes, el va tancar fa dos anys. Reconegut opinador i tertulià en diversos mitjans, fa pocs mesos ha obert compte a Twitter i ja ha captat 5.100 seguidors. "És útil per llançar una idea, un recordatori o una proposta", diu, però afegeix que les qüestions "que es volen tractar amb més profunditat necessiten un altre mitjà, com una pàgina web (terricabras.net), on pots penjar articles llargs".

Dídac Lee

(@DidacLee, més de 61.000 seguidors)

Fill d'un matrimoni taiwanès que va obrir a Figueres el primer restaurant xinès de les comarques gironines, Dídac Lee va fundar als 21 anys la seva primera empresa, un proveïdor d'internet que va ser l'embrió de l'avui hòlding empresarial Inspirit. En el món empresarial i de l'emprenedoria, Dídac Lee, que ha rebut molts premis, és un exemple a seguir i per això les seves reflexions al Twitter i al seu blog són escoltades i seguides amb gran interès. No és estrany que el FC Barcelona, que té milions de seguidors als seus perfils digitals, li encomanés de dirigir la seva àrea tecnològica.

Més continguts de

El + vist

El + comentat