Economia 16/12/2019

L'AVE 'low cost' Barcelona-Madrid costarà entre 10 i 60 euros

El president de Renfe vol competir amb el transport per carretera i defensa la inversió en Rodalies

Ara
3 min
Imatge de la presentació del nou servei d'Alta velocitat

BarcelonaAnar de Barcelona a Madrid en un tren d'alta velocitat podria costar entre 10 i 60 euros per trajecte a partir de l'abril. Així ho assegura el president de Renfe, Isaías Táboas, en una entrevista a La Vanguardia en què el directiu avança alguns detalls sobre el nou AVE low cost de la companyia, batejat amb el nom d'Avlo. La nova gran aposta de Renfe per captar el públic jove connectarà de moment Madrid amb l'estació del Prat de Llobregat, enlloc de l'estació de Sants a Barcelona, des d'on surten les altres connexions de l'AVE.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En l'arrencada, prevista per al 6 d'abril de l'any vinent, l'Avlo tindrà entre dues i tres freqüències al dia en cada sentit. Progressivament fins a finals del 2020, s'augmentarà fins a cinc trajectes diaris. Actualment, recorda Táboas, l'AVE en té 29. "Jo crec que el segon any ja el tindrem amb números negres. El primer any no, perquè és un any d'implantació", afegeix.

"Perquè tingui un breu baix per al client ha de tenir un cost de producció baix, i això significa canviar moltes sinergies i maneres de treballar", diu Táboas. El president de Renfe explica que els trens d'alta velocitat fan actualment entre 500.000 i 550.000 quilòmetres anuals, però hauran d'incrementar esforços fins a fer-ne almenys 700.000 per optimitzar aquesta inversió.

Tot i un cost menor, Táboas manté que la durada del trajecte amb l'Avlo serà la mateixa que amb l'AVE. En què es diferenciarà, doncs, el servei? "Què té l'AVE? Si vas en preferent tens begudes, esmorzar, sopar, pel·lícules. Si vas en turista tens una cafeteria. Aquests serveis no hi seran", explica el president de Renfe. Així doncs, el bar de l'AVE serà substituït en la seva rèplica low cost per una màquina de vending.

El gestor ferroviari també ha modificat els trens per dins i ha guanyat una fila de seients a la classe preferent, mantenint la distància per a les cames, i un 20% més de places a l'espai que es reservava per a la cafeteria. D'altra banda, Táboas preveu que a l'abril arribarà una nova tanda de trens d'alta velocitat amb capacitat per a 100 passatgers més.

Pel que fa a la competència en preu amb altres mitjans de transport, el president de Renfe veu "un mercat important" en els passatgers que ara fan servir el cotxe compartit o l'autobús per anar de Barcelona a Madrid. En aquest sentit, descarta que l'oferta de l'Avlo resti clients a l'AVE. "És possible que algun dels nostres clients passi a l'Avlo. Ingressarem menys, sí, aquest efecte ja l'hem previst, però l'objectiu és captar clients que avui bàsicament circulen per carretera", defensa Táboas en l'entrevista.

"És una 'fake news' dir que no s'inverteix en Rodalies"

El punt més feble de Renfe a Catalunya, però, és la percepció negativa dels passatgers de Rodalies i les inversions que han reclamat repetidament les administracions catalanes. Davant aquestes crítiques, Táboas defensa que en el que portem d'any s'han invertit prop de 300 milions d'euros entre obres adjudicades i licitades. "És una fake news dir que no s'inverteix en Rodalies. Qui ho diu està mal informat", ha reblat.

Tot i així, ha admès que s'hauria d'invertir més en Rodalies i ha recordat que el ministeri de Foment ja ha expressat la seva voluntat de fer-ho en els pròxims pressupostos. "La puntualitat es pot millorar, però per fer-ho s'ha de canviar la prioritat de la inversió, que no s'ha fet a Rodalies ni a Cercanías perquè l'esforç inversor ha estat en l'AVE", afirma.

stats