Abertis compra un dels principals grups d'autopistes de Mèxic per 1.500 M€

La companyia catalana entrarà al mercat nord-americà per primer cop la primavera del 2020

Abertis ha anunciat aquest divendres la compra de Red de Carreteras de Occidente (RCO), una de les empreses més importants d'autopistes de Mèxic. La compra, tancada per 1.500 milions d'euros, permetrà a Abertis aconseguir el 50% de les accions de l'empresa, que actualment pertanyen al grup inversor Goldman Sachs.

Aquesta operació suposa la primera acció de creixement de la companyia catalana després de ser comprada per ACS i Atlantia a finals del 2018. En els últims anys, des d'abans de canviar de propietaris, Abertis va dedicar grans esforços a créixer internacionalment arran de la perspectiva de pèrdua de negoci a Espanya. Aquest mateix 2019 s'aixecarà el peatge de l'AP-7 entre Tarragona i Alacant, i el 2021 també venç el peatge de la mateixa autopista entre Tarragona i la frontera francesa. L'AP-7 ha sigut un actiu clau per als resultats de la companyia els últims anys.

Segons ha explicat Abertis, el grup es quedarà amb el 50% de les accions de RCO, mentre que el seu soci, el fons singapurès GIC, comprarà un altre 20% de les participacions de la companyia mexicana. Així doncs, el consorci de les dues empreses es quedarà amb el 70% de les accions de RCO. Fins ara, el control de RCO pertanyia al grup nord-americà Goldman Sachs, mentre que el 30% restant de les accions continuaran en mans d'inversors i gestors de fons de pensions. L'operació de compravenda es farà efectiva durant la primera meitat del 2020, a través d'una OPA que llançaran Abertis i GIC sobre RCO.

Actualment RCO gestiona fins a vuit autopistes a Mèxic, que en total sumen 876 quilòmetres i representen una de les principals xarxes de carreteres de pagament del país. Un cop finalitzada l'operació de compravenda, Abertis entrarà per primer cop a Mèxic i, de retruc, al mercat nord-americà, un pas que la companyia considera estratègic en la seva política de creixement i on encara no havia aconseguit posicionar-se. Amb la incorporació de RCO, Abertis ampliarà fins a 9.500 quilòmetres les vies de pagament que gestiona.

Abertis ha declarat que les autopistes mexicanes són uns actius "d'excel·lent qualitat" i amb un gran potencial estratègic per a l'empresa. Amb aquestes noves autopistes, el grup català augmentarà la vida mitjana de la seva xarxa de vies i les renovarà respecte a les autopistes espanyoles, que ben aviat deixaran de ser de pagament. Algunes d'aquestes carreteres que s'alliberaran són l'AP-7 entre Tarragona i Alacant o l'AP-4 entre Sevilla i Cadis, que a finals d'aquest any tornaran a ser gestionades per l'Estat.

El 2019 Catalunya viurà per primera vegada la fi d’un peatge