Economia 21/06/2019

L'Airef calcula que l'Estat recaptarà 1.300 milions anuals més si equipara el preu del dièsel al de la gasolina

Sánchez va incloure la mesura en el pla d'estabilitat que va enviar a Brussel·les

Laia Forès
2 min
El president de l'Airef, José Luis Escrivá, aquest divendres a Santander.

SantanderEn el pla d'estabilitat que el govern espanyol en funcions va enviar a Brussel·les, acompanyat del pla de reformes, hi va incloure l'equiparació impositiva del dièsel i la gasolina. Amb l'argument que els dos carburants són igual de contaminants, Pedro Sánchez vol igualar-ne el preu. L'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIREF) calcula que la mesura permetria a l'Estat ingressar 1.318 milions d'euros addicionals cada any, l'equivalent a més d'una dècima del PIB, segons ha assegurat aquest divendres el president de l'organisme, José Luis Escrivá.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons el document remès a Brussel·les, el preu del dièsel augmentaria 3,8 cèntims per litre. El govern espanyol estimava que el canvi suposaria un increment de la recaptació impositiva de 670 milions, la meitat del que calcula l'Airef. La diferència es podria explicar perquè els plans del govern espanyol no passen per equiparar "totalment" els dos carburants. "La idea, per ara, és augmentar el dièsel, però no tant fins a l'equiparació total", expliquen fonts del ministeri d'Hisenda.

L'Airef considera que Espanya ha de millorar la fiscalitat verda. Amb un 1,8% del PIB, l'Estat està per sota de la mitjana europea pel que fa a la recaptació d'impostos mediambientals, que és del 2,4%. A més, en els últims 20 anys la fiscalitat verda a Espanya no només no ha augmentat sinó que ha disminuït: ha passat del 2,1% del PIB el 1995 a l'1,8 actual. "No només estem per sota d'Europa en l'estructura impositiva, sinó que també hi ha una reducció respecte als registres d'anys anteriors", ha lamentat Escrivá.

L'autoritat fiscal calcula que l'augment del gravamen al dièsel afectarà totes les llars però tindrà més impacte en les rendes mitjanes i altes. Això sí, el govern espanyol en funcions preveu excloure els col·lectius que utilitzin el vehicle com a eina de treball, com els transportistes o els agricultors, de l'augment impositiu del dièsel.

stats