Economia 27/09/2015

Creix la pressió sobre Volkswagen

Les autoritats alemanyes amenacen el major fabricant d'automòbils del món de retirar-li l'homologació si no presenta un pla de mesures urgents en un termini de 10 dies

Ara
3 min
VW

BarcelonaVolkswagen ha d'espavilar-se per començar a presentar mesures concretes per posar remei a l'escàndol de les emissions. De fet, el major fabricant d'automòbils del món té 10 dies per presentar un pla de mesures urgents i un calendari que garanteixi que tots els seus vehicles a Alemanya compleixen amb els requisits legals d'emissions de gasos contaminants sense necessitat de cap programari que n'alteri les dades si no vol que les autoritats del transport del país li retirin l'homologació.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Així ho recull aquest diumenge el rotatiu alemany 'Bild am Sonntag', que afirma que l'Oficina Federal de Vehicles de Motor (KBA) ha remès una carta al departament legal de la companyia en què li dóna un marge de 10 dies, fins al 7 d'octubre, per remetre un "pla temporal i de mesures vinculants" perquè avanci com preveu començar a resoldre el problema provocat en més d'11 milions de vehicles comercialitzats amb un programari que manipula l'emissió de gasos contaminants. D'aquests 11 milions de vehicles afectats, 2,8 s'haurien venut a Alemanya. En resposta a les demandes de la KBA, un portaveu de la companyia ha afirmat que Volkswagen remetrà aquest pla i tota la informació necessària tan aviat com sigui possible.

Aquest requeriment se suma a l'avís que ja va fer dissabte el govern alemany en què exigia a Volkswagen que treballi per "recuperar la confiança i la credibilitat" després de malmetre en general la reputació del conjunt de la indústria alemanya. Aquestes van ser les declaracions que el diari berlinès 'Tagesspiegel am Sonntag' recollia del ministre de la cancelleria, Pater Altmainer.

A més, la ministra de Medi Ambient, Barbara Hendricks, ha afirmat aquest cap de setmana en un altre rotatiu alemany que aquest escàndol no hauria de malmetre la imatge que té "la marca Alemanya".

L'escàndol es fa més gran

Bosch i alguns treballadors de Volkswagen ja van avisar que la manipulació era il·legal fa vuit anys.

Però a més de la pressió creix la magnitud d'aquest escàndol. Aquest diumenge, el mateix rotatiu alemany 'Bild am Sonntag' recull que la companyia Bosch, com a proveïdor de material de Volkswagen, ja havia advertit l'any 2007 que el programari per manipular les emissions de gasos contaminants que el fabricant alemany estava instal·lant en algun dels seus motors dièsel era il·legal. Aquest diari afirma que hi ha proves per escrit que Bosch va remetre a l'empresa aquest advertiment, però no cita cap font en concret i Volkswagen hauria rebutjat fer qualsevol comentari sobre això.

De fet, Bosch és l'empresa responsable de l'elaboració d'aquest dispositiu, però la companyia afirma que aquest sistema d'injecció de combustible "està previst només per dur a terme proves i no per al funcionament normal de l'automòbil". Però a més, un altre diari alemany, el 'Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung', cita aquest diumenge fonts del comitè supervisor de Volkswagen que afirmen que l'equip ja va rebre un informe intern aquest divendres en què tècnics de l'empresa ja havien avisat sobre emissions il·legals l'any 2011.

Amb referència a aquest conflicte concret amb Bosch, l'agència de notícies Reuters diu que un portaveu de Volkswagen ha afirmat que "tan aviat com hi hagi fets comprovables estarem disposats a donar respostes".

Suïssa també pren mesures

D'altra banda, la Unió Europea també ha anunciat aquest cap de setmana que podria endurir les proves sobre emissions contaminants als vehicles arran d'aquest escàndol, segons declaracions del vicepresident de la Comissió Europea, Frans Timmermans, d'aquest dissabte al diari alemany 'Süddeutsche Zeitung.

Per la seva banda, Suïssa ha anunciat que paralitza les vendes de cotxes de les marques del grup Volkswagen sospitosos d'estar equipats amb el programari dissenyat per fer trampa en els tests d'emissions de gasos.

Les autoritats suïsses han dit que la suspensió podria afectar uns 180.000 vehicles del grup automobilístic alemany, inclosos Audi, Seat, Skoda i la mateixa Volkswagen, fabricats entre els anys 2009 i 2014.

La mesura és preventiva i està a l'espera del que decideixin les autoritats en la reunió que mantindran aquest dilluns, en què també està previst que abordin quines mesures cal prendre amb els cotxes potencialment afectats que ja circulen per les carreteres.

A més, Volkswagen va anunciar aquest dissabte que repararia de manera gratuïta tots els vehicles afectats i que en les properes setmanes començaria a establir el calendari amb les dates perquè els clients poguessin començar a dur a terme les modificacions.

stats