Allau de peticions VTC a Catalunya abans del blindatge al sector del taxi
La Generalitat rep 13.000 sol·licituds el mateix dia que l’Estat reforma la llei
Madrid / BarcelonaSi el govern espanyol ha volgut avançar per la dreta el Tribunal Suprem per protegir el taxi, ahir les patronals de les llicències VTC que fan servir els conductors d’Uber i Cabify van voler fer el mateix. Sabent que l’executiu de Mariano Rajoy tenia previst presentar durant la jornada el reial decret llei que endureix les limitacions per a aquestes plataformes i blinda el taxi, les empreses propietàries de llicències VTC van córrer a demanar 13.000 permisos més a la direcció general de Transports de Catalunya, abans que la nova llei es publiqui avui al Butlletí Oficial de l’Estat.
Així ho va explicar ahir a l’ARA el director general de Transports de la Generalitat, Pere Padrosa, que aclareix que aquestes 13.000 són només per a la província de Barcelona, on Uber ha tornat a operar fa dos mesos. Fins al 2015 s’havien pogut demanar aquests permisos perquè es va liberalitzar el sector, però aleshores es va tornar a tancar l’aixeta. A les 13.000 demanades d’ahir s’hi han de sumar unes 7.000 llicències que s’han sol·licitat des del 2015 al conjunt de Catalunya, però que no es podien concedir fins ara perquè la llei ho impedia. L’esperança dels sol·licitants és que la imminent sentència del Tribunal Suprem es pugui aplicar abans que entri en vigor el nou decret.
El cas depèn d’aquest tribunal perquè la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència va decidir recórrer el reglament perquè el considera contrari a la lliure competència. La vista es va celebrar dimarts passat i es preveu que la sentència arribi la setmana que ve.
La pressió del taxi
Per això els taxistes van pressionar el govern espanyol aquesta setmana, perquè s’afanyés a enllestir el reial decret llei que blinda el sector del taxi abans que el Suprem afavoreixi Uber i Cabify. Com ho ha fet el ministeri de Foment? Elevant el nivell normatiu del marc regulador. Fins ara s’establia que per cada 30 llicències de taxi només n’hi podia haver una de VTC. A més, aquestes últimes només poden efectuar un 20% de la seva activitat fora de la seva comunitat autònoma. Des d’ahir -i a l’espera que es convalidi al Congrés- aquesta limitació ha adoptat rang de llei i, per tant, és més difícil de tombar.
Fedetaxi, l’associació majoritària de taxistes de l’Estat, ha negociat directament amb el ministre Íñigo de la Serna i ahir el seu president, Miguel Ángel Leal, donava les gràcies explícitament al govern espanyol per “salvar” el sector del taxi davant “el monstre” de la CNMC. “Ara Espanya és l’únic país on les multinacionals agressives com Uber i Cabify estan frenades i ordenades per conviure amb el taxi”, deia ahir. Aquest portaveu confessava que el taxi “respira” tranquil davant la possible sentència del Suprem.
En canvi, De la Serna negava qualsevol relació: “És veritat que hi ha un contenciós, però ho fem per atorgar més seguretat jurídica; no puc saber què decidiran els tribunals”. De fet, el govern espanyol s’arrisca que el Suprem consideri que ha legislat de mala fe i anul·li el nou decret. Però com reconeixia Leal, “en el pitjor dels casos hem guanyat uns anys fonamentals per garantir la subsistència del sector”. Perquè, en el pitjor cas, s’iniciaria un altre procés judicial que, com a mínim, paralitzaria la liberalització dos anys més.
Foment assegura que la nova llei homogeneïtza la normativa arreu de l’Estat i impedeix la “proliferació d’iniciatives municipals i autonòmiques [com la de l’AMB]”, però segons Pedrosa només aconseguirà allargar el procés. A més, la mesura tampoc ha satisfet el sindicat més radical del taxi, Elite, que té la majoria de la representació a Barcelona. El seu portaveu, Tito Álvarez, afirmava que és una mesura “per tancar la porta amb els seus amics a dins”, en referència als grups inversors que sol·liciten llicències VTC i que, amb el nombre limitat uns anys més, s’asseguren uns preus alts.