Economia 31/03/2016

Amec detecta una recuperació empresarial a doble velocitat

Les empreses esperen un creixement de l'exportació de més del 8% el 2016

Xavier Grau
3 min
Les empreses d'Amec van exportar un 11% més el 2015.

BarcelonaLes dades macroeconòmiques, sobretot el producte interior brut (PIB) demostren una millora general de l'economia el 2015, bàsicament per l'impuls del consum intern i, en menor mesura, per les exportacions. Per al 2016 les empreses esperen que la tendència continuï, però es detecta una doble velocitat en l'evolució de les empreses, segons la darrera enquesta de conjuntura i perspectives per al 2016 d'Amec (associació multisectorial d'empreses), que reuneix 450 companyies industrials internacionalitzades.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquesta doble velocitat en la recuperació es detecta en l'evolució de les vendes d'aquestes companyies el 2015, amb tres quartes parts que asseguren que van incrementar la seva facturació i una quarta part que van facturar menys que l'any anterior. Les perspectives per al 2016 mantenen aquesta dissociació, ja que el 73% d'empreses esperen vendre més, i el 25% creuen que mantindran la facturació.

La diferència entre les dues tendències queda també reflectida en els resultats. Gairebé dos terços (64%) de les empreses van guanyar mes que l'any anterior, el 2015, mentre que un 18% van guanyar menys. I la perspectiva per al 2016 va en la mateixa línia, ja que el 72% esperen incrementar beneficis, mentre que el 28% esperen quedar-se igual que el 2015.

Fins i tot en l'evolució de les plantilles es detecta aquest doble ritme, ja que dos terços de les empreses van augmentar el nombre de treballadors el 2015 i un 19% van disminuir la plantilla. En aquest cas les perspectives per al 2016 són més prudents, ja que només el 38% esperen incrementar el nombre d'empleats, i el gran gruix (60%) esperen mantenir-se igual, mentre que només un 2% preveuen retallar la plantilla.

Diversificació de mercats i preu del petroli

Segons Joan Tristany, director general d'Amec, no hi ha un perfil d'empresa que respongui a les causes d'aquesta doble velocitat. La clau, indica, estaria més en la diversificació de mercats d'aquestes companyies. Així, per exemple, tal com ha evolucionat el comerç internacional, les empreses més abocades als mercats de l'Europa de l'Est i Rússia hauran patit més que les empreses amb més diversificació de mercats.

Un altre aspecte que ha impactat en els mercats exteriors són les dificultats financeres de les administracions públiques en alguns països, especialment en els productors de petroli –com Veneçuela, Mèxic o l'Aràbia Saudita–, que s'han vist obligats a retallar els seus pressupostos.

Segons els resultats de l'enquesta, un 11,1% de les empreses d'Amec van augmentar l'exportació el 2015, amb un volum total de 5.600 milions d'euros. Això demostra que les empreses associades són més exportadores que la mitjana, ja que les exportacions espanyoles van créixer al voltant del 4%.

Però en relació amb l'any passat, la propensió exportadora –percentatge de vendes a l'exterior sobre les vendes totals– va caure des del 59,9% el 2014 al 58,2% el 2015. Segons el president d'Amec, Manel Xifra, això es produeix bàsicament perquè la majoria d'empreses van augmentar les seves vendes totals, però van créixer més al mercat estatal pel fort impuls del consum intern.

Innovació, implantació i dimensió

L'enquesta assenyala que la innovació és clau per impulsar les exportacions, tant en productes com en processos. També destaca la implantació als mercats de fora i, en aquest sentit, les empreses d'Amec van obrir 30 filials a l'estranger el 2015 –el doble de les previstes–, i en pensen obrir 25 més aquest any.

També reconeixen les empreses que els falta dimensió per abordar amb èxit els mercats exteriors. Més de la meitat diuen que la dimensió de l'empresa condiciona la seva competitivitat, tot i que la majoria de mesures que prenen per augmentar aquesta dimensió són de creixement orgànic i només el 17% aspiren a creixements inorgànics, com la compra o absorció d'empreses.

Les empreses enquestades creuen que estan desapareixent les barreres que hi havia per accedir al finançament, fet que afavoreix l'exportació.

Quant als mercats, la Unió Europea segueix sent el primer mercat d'exportació. Durant el 2015 s'ha detectat un augment de vendes a l'Amèrica Llatina i l'Amèrica del Nord, així com als països del Pròxim Orient, mentre que cauen les vendes a l'Europa de l'Est, Rússia i l'Àfrica subsahariana, mentre que entre els primers països de destinació escalen posicions l'Índia i l'Iran.

Principals destinacions de les exportacions d'Amec

Mapa de les exportacions
stats