RADAR EMPRESARIAL
Economia 28/06/2015

Arnaldo Muñoz: “El sector turístic està aprenent molt d’Airbnb, els ajudem a innovar”

Júlia Manresa
3 min
Arnaldo Muñoz: “El sector turístic està aprenent molt d’Airbnb, els ajudem a innovar”

BarcelonaFa quatre anys que va allotjar-se a casa d’un dels amfitrions d’Airbnb per primera vegada, utilitza plataformes de lloguer de cotxe compartit i és el director general d’aquesta plataforma de lloguer turístic per a Espanya i Portugal des del mes d’abril. Abans d’aterrar a Airbnb, Arnaldo Muñoz va ocupar càrrecs de responsabilitat en altres empreses tecnològiques com Lastminute.com, l’agència de viatges en línia Budgetplaces.com i, en el sector turístic, a la low cost EasyJet.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L’aposta per Barcelona d’Airbnb és clara, però ¿què passa amb les traves legals?

Aconseguirem normalitzar la nostra situació a Barcelona com ja hem fet en moltes altres ciutats. Barcelona és una de les principals destinacions de la nostra plataforma i la principal a Espanya, per això controlem aquest mercat i el de Porgugal des d’aquí. La capital catalana no és només una destinació turística important, sinó que ja s’identifica amb innovació i tecnologia. Per això, Airbnb fa confluir aquests dos factors i, a més, lidera el fenomen de l’economia col·laborativa. Però per aconseguir-ho amb èxit és absolutament necessari normalitzar la nostra situació legal com a companyia.

¿Hi ha més possibilitats d’èxit amb el nou Ajuntament?

Estem en contacte permanent amb la Generalitat, per exemple, i amb l’anterior Ajuntament també ens hi vam reunir. A priori sembla que haurien d’estar més ben predisposats al debat sobre la legalitat del nostre model, però no esperem que hi hagi molta diferència. Confiem tancar aviat una data per a una reunió perquè hem demostrat que volem complir amb les nostres obligacions. Fins i tot els usuaris s’han organitzat per defensar el seu dret a llogar espais de casa seva i s’han ofert a pagar la taxa turística.

Veient les diferents normatives de ciutats com Madrid, París i Amsterdam, amb quina us quedeu?

La de Madrid és una normativa antieconòmica i feta a mida dels professionals. Van posar un mínim de cinc dies per poder llogar una habitació, quan de mitjana no es lloga per més de dos o tres dies. A Amsterdam hem aconseguit que se’ns inclogui com una de les opcions d’allotjament turístic i recollim la taxa turística per a l’Ajuntament. Però el marc ideal per a Airbnb és el francès, que liberalitza totalment aquesta pràctica i només queda limitada per la naturalesa de l’habitatge. Per tant, si és casa teva no és un allotjament turístic.

¿Esteu revolucionant el sector del turisme?

No són dos models excloents, al contrari, hi ha vies de col·laboració potencial. De fet, el sector està aprenent molt de nosaltres i de les noves tecnologies, els estem ajudant a innovar. Ells també tenen una oportunitat per apostar per iniciatives que millorin l’experiència dels seus usuaris, com fa Airbnb. Tenim públics diferents, però a tots ens interessa aconseguir un model de turisme sostenible a llarg termini.

El que sí que es qualifica de revolució és l’economia col·laborativa.

És cert que som protagonistes d’un moviment de transformació, però el primer cop que algú es va instal·lar WhatsApp o Skype també ho semblava. D’aquí menys de tres anys això que avui es diu economia col·laborativa serà un fenomen majoritari i completament normalitzat. La base d’aquesta revolució, de fet, és una tornada al sentit comú. Ens hem adonat que ja no cal ser propietaris de tot, estem més interessats a compartir l’accés a actius i aconseguir coses en comunitat, i la tecnologia ha actuat com un facilitador.

Quina és la clau de l’èxit d’Airbnb?

Primer la confiança i després el component emocional i d’experiència. El nostre element diferencial és que posem en contacte persones que sense haver-se vist abans comparteixen el seu espai més íntim, que és casa seva. La meitat dels amfitrions ho fan per aconseguir un rendiment econòmic, però també n’hi ha una gran part que ho fan per l’experiència que reben. Gràcies a aquests dos factors hem aconseguit arribar a gent de totes les edats: un 30% dels nostres usuaris ja són més grans de 50 anys.

També hi ha crítiques al fet que una empresa valorada en milers de milions de dòlars parli de racionalitzar el consum.

Les bones idees es valoren molt, per tant, és lògica l’alta valoració. Això no vol dir que els treballadors d’Airbnb no creguin en la filosofia que prediquen, al contrari. Som representatius del que venem: l’entrevista de feina per entrar a treballar a Airbnb prova si ets un bon amfitrió i si el teu perfil s’escau amb el d’un projecte com aquest. Si el mercat ens valora així, deu ser pels milions d’usuaris que hem tingut al llarg de la història i per l’enorme potencial de creixement que té una idea com aquesta.

stats