Volkswagen dóna l'Audi A1 a Seat i s'emporta el Q3 a Hongria

La fàbrica de Martorell rebrà el nou Audi el 2018 però els sindicats adverteixen que la pèrdua del Q3 pot obligar a retallar plantilla

El nou Audi A1 es fabricarà a Catalunya. Seat ha confirmat que la planta de Martorell serà l'encarregada de produir-lo a partir del 2018, tal com va avançar l'ARA el mes de maig de l'any passat. El grup Volkswagen torna a triar la planta catalana per fer-hi un model Audi, però a canvi ha decidit endur-se a una planta del grup a Györ, a Hongria, l'Audi Q3 que Seat ha fabricat els últims cinc anys.

L'adéu del Q3, un model que necessita més mà d'obra i que té més marge per a Seat, inquieta la plantilla, que ja es temia aquest desenllaç. Fer un Audi A1 són 17 hores de feina, mentre que per fabricar un Q3 en calen 28, segons va advertir aquest dimarts el president del comitè d'empresa, Matías Carnero.

Davant d'aquesta pèrdua, el sindicalista de la UGT va dir que tem una retallada de plantilla a Seat si no es compensa amb altres models addicionals a l'A1. La companyia, però, creu que és precipitat parlar d'un excedent de treballadors quan encara no se sap quantes unitats d'Audi A1 es faran anualment.

Des del 2011, la planta catalana ha produït 478.000 unitats del Q3, un ritme d'unes 100.000 unitats anuals. L'A1, que pertany a un segment del mercat de més volum, va tenir una producció lleugerament superior el 2014, per sobre de les 115.300 unitats, segons les dades d'Audi. Però la nova versió, segons Carnero, suposarà una producció anual d'entre 180.000 i 200.000 unitats a Martorell. Malgrat aquest volum, sosté que el problema laboral arribarà "segur" si no hi ha noves adjudicacions de cara al 2018 o 2019.

Fins ara, l'A1 es fabricava a la planta que la marca alemanya té a Brussel·les. Audi ha garantit el futur d'aquesta fàbrica belga assignant la producció del seu primer tot terreny urbà (SUV) 100% elèctric.

Tot apunta que l'A1 sortirà de la línia 1 de Martorell, on es fabrica l'Ibiza, i que s'ha renovat completament durant aquestes festes de Nadal. A banda d'aquest model, les instal·lacions també s'han actualitzat de cara a la nova versió d'Ibiza en la qual treballa Seat.

Amb la pèrdua del Q3, la línia 3 de la fàbrica quedaria orfe i caldrà veure quin producte destina Seat per cobrir aquest forat. La companyia, que ha compromès una inversió de 3.300 milions d'euros en cinc anys i el llançament de quatre nous models fins al 2018. La primera novetat és el llançament del primer tot terreny urbà de Seat d'aquí a pocs mesos, però Volkswagen va decidir que es produiria a la planta txeca d'Skoda i no a Catalunya.

"La producció de l'A1 és una magnífica notícia i ens aportarà més volum i ingressos"

Luca de Meo President de Seat

"La planta de Martorell té una llarga experiència i produeix el Q3 amb la màxima qualitat", ha defensat el responsable de producció d'Audi, Hubert Waltl. Ha dit que fent l'A1 a Catalunya s'aconseguiran sinergies dins del grup Volkswagen.

Seat ha celebrat el futur aterratge de l'A1 i ha dit que no només demostra la "plena confiança" del grup Volkswagen en la companyia i la planta catalana sinó que, a més, aportarà "més volum i més ingressos els propers anys", ha dit el president de Seat, Luca de Meo.

Satisfacció de la Generalitat

El conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha valorat com a noticia “molt positiva” l’adjudicació del model A1 d’Audi i la lligat a la confiança del grup Volkswagen "en la fàbrica de Martorell i en la situació econòmica del país". Després de l'èxit del Q3, ha dit, es la segona aposta d'Audi per fabricar un dels seus vehicles 'premium' a Catalunya.

Baiget ha recordat que des que Seat va anunciar la inversió milionària, el Govern manté diàleg amb l'empresa i els sindicats en un grup de treball que fa el seguiment d'aquests projectes. El grup de treball va constituir-se quan va esclatar l'escàndol del 'dieselgate' que ha obert una crisi al grup Volkswagen. En un primer moment, es va témer per les inversions promeses a Espanya, però el consorci alemany ha confirmat que segueixen el seu curs sense canvis.

. Entre els temes que hi ha damunt la taula, hi ha les ajudes que la Generalitat ja ha garantit a la marca automobilística per acompanyar aquesta inversió, però que encara no s'han xifrat.

Es tractaria de crèdits tous o subvencions en les inversions que es destinin a R+D. En paral·lel, el govern espanyol també negocia amb Seat i Volkswagen quina part d'aquestes ajudes ha de sortir de les arques de l'Estat. La Generalitat ja va advertir fa mesos a Madrid que el ministeri d'Indústria és qui ha de desembutxacar bona part d'aquests recursos al grup Volkswagen i que les arques del Govern no poden sostenir un aportació al 50%.

Més continguts de