El port de Barcelona bat el rècord històric de tràfics per l'impuls de l'exportació

Els contenidors cap a mercats exteriors augmenten un 6,5% i els automòbils un 5%

El port de Barcelona ha batut el 2015 el seu rècord de tràfics de mercaderies, i supera així els nivells d'abans de la crisi, especialment per l'impuls dels contenidors que han sortit de l'enclavament català cap a mercats de tot el món, que han augmentat un 6,5%, i l'increment de l'exportació d'automòbils, que ha crescut un 5%, segons les dades de tancament d'any que ha publicat l'autoritat portuària.

El tràfic total de mercaderies incloent-hi tots els segments de càrrega va arribar als 47 milions de tones el 2015, xifra que suposa un 1,5% més que l'any 2014, quan van ser 46,3 milions de tones.

El tràfic de contenidors, que és un bon termòmetre de l'activitat econòmica, ha augmentat un 4% respecte al 2014, fins als 2 milions de TEU (un TEU equival a un contenidor de 20 peus). El tràfic de contenidors d' exportació han augmentat un 6,5% i els d'importació un 9% respecte al 2014. Però el bon nivell de les exportacions es reflecteix en el fet que els contenidors que han sortit de Barcelona cap a altres mercats s'han incrementat un 52% sobre les xifres assolides abans de la crisi, l'any 2008.

A més, les dades reflecteixen un canvi sobre el comerç exterior tradicional, en què les importacions s'imposaven a les exportacions. Així, el 2015 el 58% dels contenidors que han passat pel port de Barcelona eren per a l'exportació, mentre que el 42% eren d'importació, mentre que l'any 2008 els d'importació eren la majoria, amb un 54%, i les exportacions suposaven el 46%.

Tràfic de vehicles

Les dades del 2015, en sintonia amb la millora de la indústria de l'automoció, mostren un rècord històric en el tràfic de vehicles al port, amb un increment del 18% respecte a l'any anterior. Un total de 881.893 vehicles van passar per l'enclavament, 80.000 més que l'any 2007, el millor de la sèrie històrica fins ara.

L' impuls de l'exportació ha estat clau en aquest rècord. El gruix dels automòbils que van passar pel port eren per exportació, 453.357 unitats, amb un augment del 5%. Tot i que amb menor volum, 172.143 unitats, les importacions van créixer més, un 41%, fet que mostra la recuperació del mercat interior de l'automòbil.

Les autopistes del mar o 'short sea shipping', que són rutes de curta distància que volen substituir el tràfic per carretera i que connecten Barcelona amb el nord d'Àfrica i Itàlia, van canalitzar 136.659 unitats de transport intermodal (UTI) (cada UTI equival a un camió, plataforma o remolc), amb un increment del 21,5%.

Gran part del creixement és pel dinamisme de les connexions amb Itàlia –Gènova, Savona i Porto Torres–, que van suposar treure de les carreteres i autopistes uns 137.000 camions.

Més passatgers i creuers

Pel que fa al trànsit de passatgers, pel port de Barcelona en van passar el 2015 3,7 milions, amb un increment del 7%. L'augment es va produir tant en els usuaris de línies regulars, que van pujar a 1,1 milions, com en els creueristes, que van arribar a 2.540.000 viatgers, amb un increment del 7%.

A més, destaca que els creueristes 'turnaround', que són aquells que inicien i finalitzen l'itinerari a Barcelona i, per tant, aporten més diners a la ciutat, van augmentar un 11%, mentre que els que només estaven en trànsit van créixer un 3%.

 

 

 

Més continguts de