RADAR EMPRESARIAL
Economia 17/08/2015

Bill Aulet: “Em preocupa molt la bombolla emprenedora i tecnològica”

Bill Aulet és el director del centre d'emprenedoria del Massachusetts Institute of Technology (MIT), una de les universitats que genera més emprenedors dels Estats Units, amb més de 30.000 empreses al seu voltant

Júlia Manresa
3 min
Bill Aulet: “Em preocupa molt la bombolla emprenedora i tecnològica”

BarcelonaEl Massachusetts Institute of Technology (MIT) és una de les universitats que genera més emprenedors dels Estats Units, amb més de 30.000 empreses al seu voltant. Bill Aulet és el director del centre d'emprenedoria d'aquest institut i autor d’un dels manuals més coneguts pels emprenedors, Disciplined entrepreneurship,reivindica l’emprenedoria com a professió i no com a recurs empresarial en temps de crisi.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

¿Hem convertit l’emprenedoria en un mite?

Hauria de ser una professió, com la de doctor, advocat o mestre, però encara hem d’aconseguir que ho sigui. Sembla que últimament el món només pugui parlar de mentors, després d’acceleradores, després de hackathons, start-ups...

Se’n podria dir bombolla?

Em preocupa molt la bombolla emprenedora i tecnològica. L’emprenedoria és massa important perquè estigui controlada per un grup de gent que només busca fer diners a través de projectes de menys qualitat. A Espanya he vist que tothom vol treballar per al govern i aquest no és el camí. Però l’emprenedoria no és la clau que ho soluciona tot quan hi ha una crisi i no hi ha feina.

¿Això és el que explica les elevades valoracions de les empreses tecnològiques?

Els mercats són molt intel·ligents. Per resoldre la crisi financera dels Estats Units només hauria calgut nacionalitzar Microsoft, Google i Apple. No se les està valorant d’una manera abstracta. El cas de WhatsApp és fàcil d’entendre si veus cap a on va el mercat. El mòbil és el futur i ells no poden quedar-se’n al marge. La possibilitat que algú els robi el primer lloc en quota de mercat de la tecnologia mòbil els inquieta i pagaran el preu que sigui per absorbir-lo.

Wallapop pot ser la primera start-up catalana que arriba al bilió de dòlars de valoració i no factura.

És un molt bon impuls per a l’ecosistema innovador de la ciutat. Si ara no fan diners però estan valorats en el bilió de dòlars, vol dir que d’alguna manera poden fer caixa. Pinterest ara mateix tampoc factura però tothom sap que pot fer-ho. La fidelització és el que permet monetitzar després a través de la publicitat o de les dades generades. La part difícil és el que Wallapop i Pinterest ja han fet: aconseguir milers d’usuaris.

Wallapop és un exemple d’economia col·laborativa, que també està prenent molta importància.

És espectacular. D’una banda, tens Uber, que no té cap cotxe en propietat però que potencialment és la companyia del sector dels vehicles més valuosa. De l’altra, Airbnb, que tampoc té en propietat cap hotel però té més habitacions disponibles que qualsevol cadena hotelera. Aquest concepte de ser plataforma s’ha convertit en un negoci extremadament rendible. És molt fàcil entendre-ho: no necessiten posar diners per començar a guanyar-ne.

És una moda?

No és una moda, és un model de negoci molt clar però no pot ser l’únic. Les empreses no poden focalitzar només les seves idees a aprofitar els actius que ja existeixen i no són seus; algun dia s’acabaran els actius i n’haurem de crear de nous. Tot i això, és claríssima la sostenibilitat d’aquest model en un futur i totes les seves oportunitats de negoci.

¿S’està exagerant el paper de la tecnologia?

Ara mateix la innovació prové majoritàriament de la tecnologia, però no sempre és així. Encara que sembli mentida, la clau de l’èxit de Google no va ser la tecnologia, sinó el model de negoci. Van ser ells els que van trobar la clau per obtenir beneficis a través de publicitat i posicionament aprofitant internet com a tecnologia.

¿Amb quins ulls es veu Barcelona pel que fa a innovació i emprenedoria?

El Mobile World Congress ha situat Barcelona com la ciutat on s’ha d’anar si busques qualsevol innovació o projecte relacionat amb el mòbil, i innegablement el mòbil és el futur. De fet, la imatge de Barcelona és molt més gran del que ho és la ciutat en termes físics i de població.

stats