Economia 21/11/2016

Black Friday: El 'Halloween de les compres' ja és aquí

Els descomptes de la diada consumista, que se celebrarà aquest 25 de novembre, s'estenen cada vegada a més sectors i pressionen el petit comerç a seguir la iniciativa

Paula Solanas
3 min
El Black Friday porta rebaixes a tots els comerços aquest divendres 27 de novembre / PERE VIRGILI

BarcelonaEl comerç català encara aquesta setmana la consolidació del 'Halloween de les compres'. El Black Friday, el dia que anuncia les rebaixes nadalenques als Estats Units, ha aconseguit avançar la campanya nadalenca i sacsejar el calendari tradicional de les rebaixes. Empès per la recuperació del consum, aquest fenomen ja no es limita només al comerç i s'ha instal·lat a sectors que tradicionalment no abaixen els preus en dates concretes. Tot i així, la diada consumista encara arrossega la polèmica i planteja un dubte crucial al sector: realment pugen les vendes?

La crisi del model de rebaixes

El Black Friday és la darrera conseqüència d'un efecte dominó: el calendari limitat de les rebaixes és cosa del passat. Des que el 2013 El Tribunal Constitucional va suspendre la llei d'horaris comercials catalana, el sector ha optat per liberalitzar les rebaixes i les marques han passat a oferir descomptes durant pràcticament tot l'any. "De fet, moltes cadenes allarguen les promocions tota la setmana, no només divendres, per aprofitar el filó", explica el professor d'Economia de la UOC, Josep Lladós. El Black Friday ha aconseguit avançar el principi de la campanya nadalenca –que tradicionalment tenia com a tret de sortida el pont del 6 de desembre–, però Lladós apunta al fet que no restarà a les compres festives. "El fenomen no es pot equiparar al model dels Estats Units, on les celebracions acaben abans –els regals s'entreguen el 25 de desembre i no el 6 de gener, com a Catalunya", explica l'expert.

Creix el contagi entre sectors

Un dels detalls més sorprenents de la campanya d'aquest any és que s'ha contagiat a sectors que van més enllà del comerç. S'hi ha apuntat fins i tot Cofidis. La financera del "diner directe" també s'ha sumat al Black Friday amb una rebaixa del tipus d'interès en els seus crèdits fins al 5,5%. La diada consumista ja no té fronteres, i sectors que tradicionalment no apliquen rebaixes de preu en dates concretes han picat l'esquer. En el sector turístic, l'aerolínia espanyola Iberia ofereix descomptes de fins al 40% per a aquells que vulguin volar abans del 30 de març del 2017. L'automòbil ha estat un dels últims a pujar al carro del divendres negre i marques com Ford, Fiat o Citroën oferiran preus especials per a alguns dels seus models. Tampoc se n'escapen les operadores de telefonia –Vodafone ja ha avançat que celebrarà el dia amb els seus paquets de fibra òptica, mòbil i televisió a meitat de preu.

La tecnologia i l'oci, els protagonistes

Els 'smartphones', les càmeres de fotos i els televisors s'emportaran el tros més gran del pastís durant el Black Friday d'aquest any, segons el comparador de preus Idealo.es. La tecnologia i l'oci són els sectors més llaminers per als compradors del Black Friday que, segons Lladó, fan compres més meditades que impulsives. "Són productes més cars i on el factor preu acaba influint molt la decisió final del comprador", explica l'acadèmic. De fet, assegura que es tracta d'un consumidor més jove i que aprofita internet per comparar les ofertes a diversos comerços.

Rècord de vendes 'online'

El comerç electrònic confia en el Black Friday per esperonar les vendes. El gegant del sector, la companyia nord-americana Amazon, va començar el compte enrere la setmana passada amb descomptes per als seus clients 'premium'. L'empresa va batre el seu rècord de vendes a Espanya pel Black Friday de l'any passat i espera repetir aquesta fita duran aquesta edició. Segons un informe de l'Associació Espanyola de l'Economia Digital (Adigital), un 57% del sector espera un increment d'almenys el 10% en les vendes respecte de les xifres de l'any passat. Els més optimistes –un de cada deu– creuen que la facturació es dispararà en més d'un 30%. "El component digital és molt fort durant aquesta campanya i es reforça amb el Cyber Monday, que tanca el cap de setmana amb descomptes només al comerç electrònic", explica Lladós.

Pressió per al petit comerç

Les principals associacions del comerç català ja van cedir a la pressió l'any passat i van acabar adoptant la iniciativa. "És un corrent imparable i ens hi hem de sumar, encara que sigui a contracor", explicava a l'ARA l'exsecretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile. L'any passat 2.000 botiguers es van sumar a la campanya de l’agència de comunicació Cromek System, cinc vegades més que el 2014. Tot i així, Lladós opina que el petit comerç "no hauria de fer seguidisme amb aquest fenomen". Segons l'acadèmic, els comerciants catalans no poden reproduir les rebaixes de preu que les grans cadenes de distribució sí que es poden permetre. "El seu model hauria d'avançar cap a oferir valor afegit i buscar nínxols de mercat que encara no estan coberts", assegura.

stats