Tomb històric a Cacaolat: surt de pèrdues per primer cop des de la seva salvació

Les vendes a Espanya –excloent-hi Catalunya– ja aporten una quarta part dels ingressos, que van fregar els 55 milions el 2015

Cacaolat va tancar l'any passat amb els primers beneficis en molt de temps. Els 2,5 milions d'euros de guanys nets del 2015 són els primers resultats positius des de fa almenys quatre anys, quan  Damm i Cobega  van comprar a mitges Cacaolat. Però en aquell moment ja feia anys que Cacaolat navegava entre pèrdues, arrossegada per l'entramat empresarial dels Ruiz Mateos. Finalment, el grup Nueva Rumasa va acabar extingint-se i per poc no arrossega l'empresa catalana.

La nova Cacaolat va obtenir un balanç favorable tant en termes nets com pel que fa al resultat abans d'impostos, que va fregar els 9 milions d'euros, segons ha explicat a l'ARA el director general, Francesc Lluch. Les vendes van rondar els 55 milions, un 10% més que l'any anterior.

La companyia va fer un salt important al mercat espanyol durant l'any passat i ara vol aprofitar el forat que ha començat a fer-se en aquest mercat, desconegut per a la companyia fins fa poc. De fet, el mercat interior s'endurà bona part dels set milions d'inversió que es destinaran a desenvolupar la marca durant aquest 2016.

"A Espanya, ja som líders de vendes al canal de restauració, mentre que a la distribució som segons dins del segment dels batuts de cacau", explica Lluch, citant dades de la consultora Nielsen. Al mercat espanyol, la quota de Cacaolat és del 12%, mentre que a Catalunya el seu pes es dispara fins al 56%.

El mercat català suposa encara el 70% del negoci de la companyia, mentre que una quarta part dels ingressos provenen de la resta de l'Estat i només un 5% es factura a l'exterior.

Portugal, líder en l'exportació

L'entrada més recent ha estat Portugal, que, en només dotze mesos, ha desbancat Rússia i ja és el primer país d'exportació, amb el 50% de les vendes internacionals de la companyia. "El consum de batuts al mercat portuguès és més elevat que a Espanya i hem tingut bona acollida, fins al punt que ja som al 72% de punts de venda del país", sosté Lluch.

De fet, el mercat rus va ser el tercer més important per a Cacaolat l'any passat, mentre que Israel va colar-se com a segona destinació de l'exportació.

El testeig que Cacaolat va iniciar fa uns anys del mercat asiàtic ha quedat aparcat per potenciar focus de creixement més propers. Lluch sosté que no venen regularment a la Xina ni a cap altre mercat llunyà i que les prospeccions en aquest mercat s'han quedat, de moment, en això. El mateix passa amb alguns mercats del Pròxim Orient, com Qatar, on s'han fet de tant en tant enviaments puntuals de batut sense que hi hagi plans concrets d'entrar-hi properament.

La bona marxa del negoci ha fet que la fàbrica de Cacaolat hagi posat en marxa el tercer torn de producció i això comportarà, al llarg dels propers mesos, la incorporació d'entre 10 i 20 empleats. Els efectius de la planta de Santa Coloma de Gramenet creixeran entre un 5 i un 10%. La plantilla de l'empresa voreja actualment les 200 persones.

"Si la cosa va bé, caldran noves inversions dels accionistes"

Francesc Lluch Director general de Cacaolat

El creixement de Cacaolat fins ara s'ha finançat amb la injecció de 130 milions d'euros que van fer els seus accionistes –Damm i Cobega– quan van comprar els actius de l'empresa en concurs. El pla de resurrecció passava per construir la fàbrica nova de Santa Coloma i rellançar el producte. "Fins ara no han calgut més diners però més endavant, si la cosa va bé, caldran noves inversions", explica el director.

El 'light' aporta 5,5 milions

Cacaolat participa aquesta setmana a Alimentaria amb una novetat, el Cacaolat Mocca, que combina la recepta del batut de cacau amb cafè. Es tracta d'un producte més enfocat al consumidor adult perquè a la seva composició inclou cafeïna, subratlla el director de l'empresa.

Amb aquesta incorporació, la gamma ja té quatre productes a la venda. El Cacaolat 0%, la versió 'light' del batut, ha aconseguit en dos anys aportar el 15% de la facturació. "Ha estat un producte que ens ha ajudat a créixer i que no ha canibalitzat el tradicional", assegura Lluch. A banda, des de l'any passat, ven una versió infantil enriquida amb cereals, el Cacaolat Upp!

Més continguts de