TECNOLOGIA

Califòrnia projecta una confusa llei per regular Uber

El governador no descarta negociar excepcions

Califòrnia ha fet el primer pas per aprovar una llei que transformi els autònoms que treballen per a plataformes tecnològiques com Uber en personal contractat. Això obligaria aquestes empreses a pagar un sou mínim i hores extres als seus conductors. La qüestió és que la batalla ha esclatat fins i tot abans que la proposta es converteixi en llei.

Uber, un dels principals objectes d’aquesta regulació (tot i que també afecta els riders d’aplicacions de missatgeria), va assegurar aquest dijous que les disposicions clau de la llei no s’aplicarien als seus conductors, fet que va desencadenar un debat que podria tenir àmplies ramificacions econòmiques per a empreses i treballadors a l’estat nord-americà.

L’efecte en el teixit autònom

Califòrnia té més d’un milió de professionals que treballen com a autònoms, i aquests ja han manifestat les seves reserves a la proposta de llei. Per exemple, segons el New York Times, grups religiosos temen que les petites esglésies i les sinagogues no puguin permetre’s el luxe de contractar determinats pastors i rabins. El mateix han dit enòlegs i propietaris de franquícies, o empleats de salons de bellesa, conserges o treballadors de la construcció.

Mentrestant, el governador de Califòrnia, Gavin Newsom, no ha tancat la porta a negociar excepcions a la seva llei per a empreses com Uber o Lyft. I això no ha fet més que incentivar la sensació d’incertesa.

El projecte de llei en qüestió, anomenat AB-5, vol garantir que els treballadors de la gig economy (l’economia digital) disposin d’un sou mínim o compensacions, així com d’altres beneficis que sí que tenen a l’abast aquells treballadors protegits per un contracte.

Per aconseguir-ho, s’utilitzaria el que allà es coneix com a prova ABC, un test que obliga les entitats que vulguin classificar legalment un treballador com a autònom a demostrar que la persona no està en absolut controlada per l’empresa, que realitza la seva feina fora del seu abast i que combina els serveis que ofereix a la companyia amb altres feines del mateix sector.

Si Uber no passés aquesta prova, els conductors de la plataforma deixarien de poder decidir quan, com i amb quina freqüència treballen, va argumentar Tony West, director jurídic de l’empresa en una roda de premsa. “Hi hauria canvis significatius en l’experiència que tindrien els conductors”, va afegir. De fet, tot i que l’empresa està convençuda que ells superarien el test, West va explicar que prefereixen un altre tipus d’acord. Uber porta temps demanant un marc legal que estableixi uns guanys mínims garantits per un trajecte i ofereixi uns avantatges adaptables als casos particulars.

Tant és així que la companyia s’ha associat a Lyft i totes dues invertiran fins a 60 milions de dòlars per impulsar una votació el 2020 que els permeti mantenir els seus conductors com a treballadors autònoms.