INFRAESTRUCTURES
Economia 19/08/2016

Catalunya, primera destinació dels vols ‘low cost’ a Espanya

El 66% dels passatgers procedents de l’estranger fins al juliol van triar una companyia de baix cost

Elena Freixa
3 min
El Prat és el primer aeroport en recepció de viatgers internacionals que arriben amb una companyia ‘low cost’ a Espanya, segons el ministeri d’Indústria i Turisme.

BarcelonaCatalunya es consolida com a destinació líder per als vols internacionals de baix cost a Espanya. Més d’un 25% dels viatgers internacionals que van arribar a l’Estat al juliol procedents d’una companyia low cost van aterrar en un aeroport català. En total, van ser 1,2 milions de passatgers internacionals, un 10,2% més que el juliol de l’any passat, segons l’estadística que va publicar ahir el ministeri d’Indústria, Energia i Turisme. La xifra supera l’arribada de viatgers internacionals en vols de baix cost a les Balears, que va superar lleugerament el milió. S’ha de tenir en compte que l’estadística del ministeri es basa en els vols internacionals de les aerolínies de baix cost però no fa distincions entre si els viatgers són espanyols o estrangers.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Si es miren les xifres acumulades durant aquest any, les diferències s’eixamplen i els aeroports catalans són, encara amb més claredat, la porta d’entrada dels viatgers internacionals que trien les opcions de vol més econòmiques. En total, Catalunya ha rebut 6,5 milions de passatgers, el doble que les Balears, que és la tercera destinació amb 3,4 milions de passatgers (vegeu gràfic). El creixement interanual voreja el 13% en el cas català, mentre que al conjunt de l’Estat l’arribada de passatgers internacionals en aerolínies de baix cost ha escalat un 13,4% respecte al juliol del 2015, amb un total de 22,9 milions de persones.

El pes del baix cost ha portat a Catalunya un 66% dels passatgers internacionals, amb una clara predominança del Prat com a porta d’entrada. En el cas d’Espanya, l’arribada de vols internacionals low cost i de companyies tradicionals està més igualat i el pes d’aquests passatgers es divideix a parts iguals (al 50%) fins al juliol, d’acord amb l’informe del ministeri.

Les culpables d’aquest trànsit intens de passatgersde baix cost són Ryanair, EasyJet i Vueling. Les tres companyies aèries van concentrar un terç de tot el flux de rutes més econòmiques amb destinació a Espanya durant el juliol. Per a totes tres va ser també un bon mes, amb creixements importants, va subratllar ahir el ministeri d’Indústria.

La procedència dels vols de baix cost és, essencialment, europea. El primer mercat d’origen és el Regne Unit, tant si es miren les importants xifres de trànsit del juliol com si se suma l’activitat des del gener als aeroports espanyols. En total, els viatgers de vols de procedència britànica i de cost econòmic han sigut més de 8,3 milions d’ençà que va començar l’any.

El trànsit del Regne Unit ha més que triplicat el del segon país de procedència, que ha sigut Itàlia, amb 2,7 milions de passatgers a tot l’Estat fins al juliol, i Alemanya, amb 2,5 milions.

Els vols internacionals operats per aerolínies tradicionals també van créixer a Catalunya un 14,5% al juliol, però el nombre de passatgers transportats van ser 690.000. Des del gener, l’acumulat suma 3,34 milions de passatgers, un 6,8% més que fa un any, però molt per sota dels números que mouen les low cost. A tot Espanya, les companyies tradicionals han transportat prop de 22,9 milions de persones fins al juliol en vols internacionals, un 11% més que fa un any.

El Prat, la Meca del baix cost

Les dades detallades per aeroports deixen el Prat a molta distància de qualsevol altre aeroport espanyol en aterratge de passatgers procedents de companyies low cost. A finals del 2014, un de cada quatre passatgers transportats per aquestes aerolínies venia o sortia de l’aeroport català. En el primer semestre d’aquest any, aquesta proporció s’ha més que duplicat, segons les dades de l’operador aeroportuari Aena, que aglutina tots els vols (tant interns com internacionals).

En la primera meitat de l’any, el trànsit de passatgers de vols de baix cost i tradicionals estava força equilibrat, però amb l’arribada del juliol -i la temporada alta turística- la balança s’ha tornat a decantar amb més força cap als vols més econòmics segons l’informe del ministeri.

El Prat va registrar un increment del 9,6% de passatgers, fins a un total de 4,6 milions al juliol, i aquest any acumula un augment d’activitat del 12% i més de 25 milions d’usuaris. Els aeroports de Girona-Costa Brava i Reus també van experimentar millores del trànsit. Pel gironí hi van passar 258.000 persones, un 2% més, tot i que en el global de l’any continua un 5% per sota que el 2015. A Reus, l’increment va ser del 28% al juliol amb 167.600 passatgers i respecte a l’any passat ha guanyat un 13% de trànsit.

stats