Les vendes de cotxes cauen per primer cop des del 2012

L'últim any es van matricular 185.105 turismes, un 2,8% menys

La indústria de l’automòbil va recuperat el pols a Espanya després de la crisi i la principal marca amb seu a Catalunya, Seat, ha tancat l’any 2018 amb xifres rècord de producció i venda. De totes formes, el creixement de les vendes s’està desinflant a Espanya i, en el cas de Catalunya, aquestes fins i tot van caure durant l’any passat per primer cop des del 2012. En concret, Catalunya es va convertir en l’única autonomia on es van matricular menys cotxes que l’any anterior: van ser 185.105 turismes, un 2,8% menys, segons les dades publicades ahir per les patronals Anfac (constructors), Faconauto (concessionaris) i Ganvam (venedors i reparació).

En el conjunt de l’Estat, les vendes van arribar a 1,32 milions d’unitats. Tot i que això és un 7% més, es tracta del creixement més baix dels últims cinc anys. Malgrat la pèrdua de vendes a Catalunya, continua sent el segon mercat de l’Estat, només superat per Madrid (amb un creixement del 13%). Amb aquestes dades, Madrid augmenta pes en el mercat espanyol, on ja acapara el 35% de les vendes (gairebé tres punts més que un any enrere), mentre que Catalunya perd pes i passa d’un 15,42% de quota el 2017 a un 14,01% el 2018. La quota de mercat catalana va ser la més baixa des del 2008.

Malgrat que el mes de desembre va ser dolent a tot l’Estat, en el conjunt de l’exercici només Catalunya pateix un descens de matriculacions.La causa, segons Joan Blancafort, secretari del Gremi del Motor de Catalunya, cal buscar-la en la por a que s’imposi a Catalunya un impost a les emissions, inexistent a la resta de l’Estat.Això, segons Blancafort, explicaria la davallada, especialment si es té en compte que les vendes a particulars a Catalunya han augmentat un 3,8% respecte a l’any anterior, i la davallada s’ha produït en els canals d’empresa (les companyies que mouen grans flotes) i les empreses de lloguer, que han rebaixat les matriculacions en més d’un 12%, segons les dades que ofereix Blancafort.

Aquest impost a les emissions, anunciat ja el 2016, encara no s’ha posat en marxa i ha patit endarreriments. L’objectiu de la Generalitat, ara, és intentar implementar-lo al segon semestre d’aquest any, com va explicar l’ARA, tot i les dificultats tècniques que existeixen. Les empreses, però, sembla que tenen clar que s’acabarà creant. “Aquest impost, per a una empresa gestora de flotes, té molta importància”, diu Blancafort, i per això, empreses de flotes i de rent a car que es concentraven en alguns municipis “han deslocalitzat”.

Les vendes de cotxes de benzina superen el dièsel 20 anys després

Els dubtes sobre les emissions també han marcat l’any, amb una caiguda del pes dels cotxes nous amb motor dièsel enfront dels de gasolina. Al conjunt d’Espanya, els cotxes de gasolina ja suposen més de la meitat de les noves matriculacions, un 57,5%, mentre que els cotxes de gasoil només van arribar al 35,8% de les noves matriculacions. Per la seva banda, els vehicles híbrids i elèctrics van assolir el 6,6% de totes les matriculacions de l’any 2018.

Aquest repartiment és radicalment diferent del del 2016, quan els dièsel suposaven el 48,3% del total de vendes, els de benzina eren el 46,6%, i els híbrids i elèctrics tot just arribaven al 5%.

De fet, la caiguda de les vendes de dièsel és el principal llast al mercat català. Així, el 2018 a Catalunya es van matricular 114.841 cotxes amb motor de benzina, un 23,6% més. Però en el cas dels cotxes amb motor dièsel, se’n van matricular 52.027, un 37,4% menys. Pel que fa a la resta de combustibles –inclosos els híbrids i elèctrics–, se’n van matricular 18.237, un 26% més.

A Espanya, la venda de cotxes de gasolina va augmentar un 30% el 2018, mentre que les matriculacions de cotxes dièsel van patir un descens del 20,5%.

Malgrat que al conjunt de l’Estat el creixement de les matriculacions encara és força positiu en el conjunt de l’any, les patronals ja han advertit d’una debilitació de la demanda. Alguns factors fan creure que s’està produint aquesta frenada. D’una banda, les patronals assenyalen que, tot i el creixement anual, el mes de desembre es va tancar a Espanya amb un descens de les matriculacions del 3,5%, la primera caiguda en un desembre des del 2012. D’altra banda, tot i que al setembre es va produir una caiguda de matriculacions atribuïble a la nova normativa d’emissions, la situació s’ha superat però s’han encadenat quatre mesos seguits de descensos, cosa que no passava des de fa sis anys. “Només es pot atribuir la caiguda de les matriculacions a una debilitat real de la demanda”, diuen les patronals.

Seat pren el lideratge

Seat ja va ser la marca més venuda a Catalunya el 2017 (per davant de Toyota i Peugeot) i el 2018 la marca de Martorell va repetir el primer lloc (seguida de Peugeot i Volkswagen). Però el que és novetat és que Seat també va ser la marca més venuda al conjunt de l’Estat, saltant des del segon lloc que ocupava el 2017, gràcies a haver col·locat dos models seus (el León i l’Ibiza) en els dos primers llocs de vendes. A Espanya la segona marca classificada va ser Volkswagen, i la tercera Peugeot. Renault, va caure des de la primera plaça a la quarta.

Més continguts de