Economia 06/01/2016

Comansi aterrarà a l’Amèrica Llatina amb el negoci de les figuretes infantils

La firma redueix el volum de fabricació a la Xina i torna a produir a Europa

Elena Freixa
2 min
El director de Comansi, Daniel Rossinés, confia a créixer un 15% el 2016.

La catalana Comansi, una empresa històrica de joguines recordada sobretot pel seu mític fort de l’Oest americà, ha trobat una nova palanca de creixement i expansió internacional en el negoci de les figuretes infantils no articulades que fabrica sota llicència. La clau de l’èxit radica en els acords amb empreses internacionals que els cedeixen els drets per reproduir els personatges infantils del moment. L’empresa acaba d’adjudicar-se la llicència de la multinacional Nickelodeon, propietària de La patrulla canina, Dora exploradora i Les tortugues ninja, explica el director general de l’empresa, Daniel Rossinés. Aquest contracte li aportarà uns ingressos d’entre mig milió i un milió d’euros, calcula.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Comansi és un dels fabricants líders d’aquestes figuretes a Europa i el negoci ja li aporta el 90% dels ingressos, que van ser de set milions d’euros el 2015, segons el directiu. L’impuls del 12% de la facturació de l’any passat va venir per un altre gran acord per fabricar les figures de Disney i el seu últim èxit, Frozen, o les de Dreamworks ( Kung Fu Panda o Shrek ). Amb les noves llicències sota el braç, la companyia es prepara ara per fer el salt a l’Amèrica Llatina aquest any. Els quatre països on començarà a vendre seran Mèxic, Xile, Colòmbia i el Perú.

Concentrar-se en el segment de les figures infantils no articulades li ha permès desestacionalitzar vendes, perquè les seves joguines més conegudes, com La Bola Loca i el Fuerte Comansi, només representen el 10% de la facturació. “Amb les figures tenim pics, per exemple per Pasqua a Catalunya amb les mones, però les vendes estan força repartides”, sosté Rossinés.

La clau de l’èxit és un producte d’impuls i econòmic, d’un preu que oscil·la entre els 5 i els 6 euros, explica el director, però també l’esforç d’aconseguir les llicències dels supervendes. “Requereix una inversió forta perquè entre que ens adjudiquem un projecte i arriba al mercat passen mesos”, sosté. L’empresa invertirà aquest any un milió d’euros a aconseguir noves llicències i a millorar processos de la seva planta de producció i centre de distribució de Sant Boi de Llobregat, on treballen una vintena de persones.

Adéu al ‘made in China’

A Catalunya es fabriquen una part de les figures i també el fort de l’Oest. La resta de la producció està repartida en fàbriques que treballen per a Comansi a Macedònia, Bòsnia i Hercegovina i Portugal. A la Xina només s’hi fa un 10% del producte després que l’empresa retornés la producció a Europa el 2009.

Rossinés i els quatre socis més que van comprar Comansi a la vídua del fundador, Antonia Ortín, també van obrir l’empresa al món. Avui el 25% del negoci ve de l’exterior, sobretot d’Europa, i també venen als Emirats Àrabs.

stats