Competència multa el Port de Barcelona i dues patronals de transport amb més de 20 milions

La CNC sanciona amb 15 i 5 milions les associacions ALTC i Cotraport, respectivament, i amb 100.000 euros el Port per participar en un càrtel de transport de contenidors

La Comissió Nacional de la Competència (CNC) ha imposat multes a dues associacions de transport de contenidors que sumen 20,46 milions d'euros, i ha sancionat amb 100.000 euros el Port de Barcelona per participar en un càrtel de transport de contenidors per carretera al Port de Barcelona.

En una nota de premsa, la CNC considera acreditat que, entre gener del 2006 i març del 2011, hi va haver un acord de fixació de preus i condicions comercials, de limitació o control de la producció i de repartiment de mercat en el transport per carretera de contenidors entre dues associacions.

Es tracta de l'Associació Logística de Transport de Contenidors (ALTC) i l'Associació d'Autopatrons i Empresaris de Transports de Contenidors i Afins per carretera de la província de Barcelona (Transcont).

A la primera se li ha imposat una multa de 15,21 milions d'euros, mentre que la segona, que ara es denomina Cotraport, haurà de pagar 5,25 milions.

Segons la CNC, aquestes associacions pactaven la tarifa de preus, la forma i el termini de pagament i els ràpels del transport de contenidors per carretera al Port de Barcelona.

Amb la finalitat de controlar l'oferta, les dues associacions disposaven dels seus respectius censos de camions, i els associats havien de sol·licitar autorització a la seva associació per augmentar la seva flota de camions i aquesta, en assemblea i a proposta de la junta directiva, decidia sobre l'esmentada ampliació.

Els camions que obtenien l'autorització per operar al recinte del Port de Barcelona portaven en zona visible un distintiu que els identificava com a membres de Transcont o ALTC.

Per no competir entre ells, l'ALTC elaborava, amb el consens de Transcont, l'anomenat "observatori de costos" de les empreses, que incloïa el llistat de preus per tram quilomètric, i les dues associacions acordaven també els increments de les tarifes d'acord amb l'IPC o d'acord amb el preu del combustible.

La CNC conclou que "aquests comportaments han distorsionat els elements competitius que poguessin existir en l'oferta de l'activitat de transport de contenidors al Port de Barcelona", ja que "el càrtel format pels autònoms i les empreses ha alterat les condicions de competència que podien existir en aquest mercat".

Quant a la responsabilitat de l'autoritat portuària, aquest organisme considera "acreditat que, almenys des del 2007, participava en l'organització i operativa de l'observatori de costos, primer subcontractant el servei i després de manera interna, elaborant els documents de base per calcular el cost del transport".

Més continguts de