TRANSPORT
Economia 03/06/2018

Competència carrega contra els esculls de Renfe a les operadores privades

Creu que l’operadora pública té locomotores infrautilitzades, mentre que les privades no en troben

Xavier Grau
4 min
Competència carrega contra els esculls de Renfe a les operadores privades

BarcelonaLa Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència ha posat condicions a l’operadora ferroviària pública Renfe perquè doni un tracte millor a les operadores ferroviàries privades de transport de mercaderies. El transport de mercaderies per ferrocarril està liberalitzat a Espanya, però la manca de locomotores impedeix que les operadores privades creixin, mentre que l’operadora pública té material infrautilitzat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons la CNMC, l’accés al material rodant, en particular a les locomotores, és “la principal barrera d’entrada per a les empreses que volen competir en el mercat ferroviari, a causa del seu preu elevat i dels terminis de fabricació dilatats”. Aquesta dificultat té un factor afegit: com que Espanya té un ample de via diferent del de la resta d’Europa, les operadores privades no tenen un mercat fora de l’Estat on anar a llogar les màquines de tren.

De fet, per promoure la competència, es va crear l’empresa Renfe Alquiler, una filial de l’operadora pública per llogar material a altres empreses del sector. Però l’oferta no és suficient, segons ha constat la CNMC, que destaca en el seu informe que Renfe Alquiler “arrenda amb certa facilitat el seu material més modern i fins i tot, davant la falta d’alternatives, part del més obsolet”.

La CNMC ja va anunciar al desembre que presentaria una sèrie de propostes per impulsar el transport de mercaderies per ferrocarril, després de constatar que a Espanya, en lloc de créixer per complir amb els objectius europeus, va a la baixa. El llibre blanc de la Comissió Europea marca com a objectius substituir l’any 2030 un 30% del transport per carretera en distàncies de més de 300 quilòmetres pel transport ferroviari, i arribar al 50% el 2050. I el Pla per a l’Impuls del Transport Ferroviari de Mercaderies a Espanya, del 2010, tenia com a objectiu arribar a un 10% del tràfic de mercaderies en tren l’any 2020.

Però Espanya és a la cua d’Europa. Segons les dades de l’Eurostat, l’agència europea d’estadística, recollides per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), en tones netes transportades la quota del ferrocarril a Espanya és “molt reduïda”, molt lluny del transport per carretera, que representa més del 70%, i del transport en vaixell, que és de gairebé un 28% del total.

A la cua d’Europa

La dada està molt allunyada de la dels principals estats competidors europeus. La mitjana europea s’aproxima a un 19% de quota per al transport de mercaderies per ferrocarril. Al capdavant hi ha països com Alemanya, on el tren acapara més d’un 26% del tràfic de mercaderies. Però altres economies competidores, com França, Itàlia i el Regne Unit, també superen de molt Espanya, que només arriba al 5%. Només Irlanda, Grècia i Luxemburg se situen per darrere.

I malgrat que amb la millora econòmica augmenta el tràfic de mercaderies (sobretot per la puixança de les exportacions), el 2016 (l’últim amb dades disponibles) el model ferroviari espanyol va perdre quota de mercat per primer cop des de l’any 2010, segons Competència. El transport ferroviari de mercaderies es va reduir un 8,3% en tones netes, i un 3,3% en tones netes per quilòmetre. És a dir, en lloc d’avançar cap als objectius marcats per al 2020, el transport ferroviari perd pes.

La CNMC assenyala que Renfe Mercancías compta amb locomotores que no utilitza. A més, l’organisme que presideix José María Marín Quemada fa sortir els colors a la cara de l’operadora pública, ja que les companyies privades que li fan la competència recorren el doble de quilòmetres i ingressen pràcticament el doble que l’operador històric per cada màquina que utilitzen. En productivitat, indica l’organisme regulador dels mercats, les operadores privades guanyen de llarg l’operadora pública. De fet, Competència culpa Renfe de la caiguda del transport de mercaderies per tren a Espanya, perquè si s’analitza el mercat les operadores privades creixen, mentre que l’operadora pública perd quota i arrossega tot el sector cap avall. En canvi, les operadores privades guanyen pes. Acciona Rail Services, Comsa Rail Transport, Continental Rail (ACS), Ferrovial Railway, Logitren Ferroviaria, Low Cost Rail, Tracción Rail, Transfesa Rail i Transitia Rail van tancar el 2016 amb una quota de mercat conjunta d’un 27% en ingressos, quatre punts més que l’any anterior. En canvi, Renfe Mercancías va perdre un 10,1% dels ingressos, que van caure a 210 milions d’euros.

Condicions

Davant d’aquesta situació, Competència ha decidit posar una sèrie de condicions a Renfe. D’una banda, la filial Renfe Mercancías haurà d’elaborar un informe anual sobre el material infrautilitzat que té. I Renfe Alquiler haurà de fer també un informe amb la demanda insatisfeta de material per part de les operadores privades. Aquests informes permetran que en un futur Competència sàpiga si Renfe té material que no utilitza i que podria llogar a les empreses privades, cosa que afavoriria la competència, ja que l’accés a les locomotores és “la principal barrera d’entrada” al mercat ferroviari a Espanya.

A més, Competència reclama a Renfe més transparència i informació. Vol que Renfe Alquiler informi dels seus contractes i de la demanda potencial de lloguer de material existent i que liciti competitivament el manteniment del seu parc de locomotores i justifiqui amb criteris objectius el preu al qual lloga les seves locomotores.

stats