El Corte Inglés dispara beneficis un 34%, fins als 158 milions

La companyia aconsegueix encadenar dos anys d'augment de vendes després de la reestructuració del seu accionariat 

Quan amb la crisi econòmica els consumidors es van estrènyer el cinturó, El Corte Inglés, un dels principals grups de distribució d’Espanya, ho va notar ràpidament als seus comptes. Però de la mateixa manera que diversos indicadors ja apunten cap a la recuperació del consum, El Corte Inglés ha aconseguit reflotar la situació i ja encadena dos anys se- guits d’augment de vendes. El grup propietari d’insígnies com Hipercor i Supercor va duplicar el ritme de creixement de la seva facturació en l’últim exercici fins a arribar als 15.220 milions i, a més, va guanyar 158 milions d’euros, un 34% més que l’any anterior, quan els beneficis havien retrocedit un 32% respecte a l’exercici del 2014.

Mentre que l’any passat la recuperació de les vendes va quedar eclipsada per l’ expulsió de Carlota Areces del consell, neboda del fundador (Ramón Areces) i contrària a l’entrada com a tercer accionista de l’inversor qatarià Hamad bin Jassim al-Thani, aquesta vegada el seu president, Dimas Gimeno, ha pogut presumir d’èxits. “Ha sigut un any en què s’ha posat a prova la capacitat del grup per remuntar les conseqüències de la llarga crisi econòmica i financera”, va assegurar ahir Gimeno, que va reiterar l’objectiu d’El Corte Inglés de convertir-se en un líder internacional de la distribució minorista, de moment només a través de marques com Viajes El Corte Inglés i Sfera. Gimeno, tot i reco- nèixer que estan analitzant la situació, no va voler avançar cap detall dels plans per al mercat exterior per als grans magatzems.

Tot i això, al mateix temps que la recuperació del consum sembla afeblir-se –l’ARA explicava aquesta setmana que en el segon trimestre d’aquest any el consum creixia un 0,7% per sota del conjunt de l’economia–, la remuntada d’El Corte Inglés encara està lluny d’arribar als nivells del 2007 [vegeu el gràfic], quan els guanys superaven els 700 milions d’euros, quatre vegades més que l’any passat.

D’altra banda, ahir la junta d’ac- cionistes d’El Corte Inglés va aprovar l’informe de gestió i resultats, en què s’aprecia una millora de la situació financera del grup en gene- ral gràcies a una reducció del 40% de les seves despeses financeres, que ascendeixen a 268,8 milions d’euros. De fet, una de les assignatures pendents del grup era el nivell d’endeutament. Per fer-hi front El Corte Inglés va fer dues emissions de bons i una de pagarés, l’última el desembre passat per valor de 300 milions d’euros. Unes mesures que vénen acompanyades de la injecció que va aportar l’inversor de Qatar amb la seva entrada l’any passat, quan va quedar-se amb el 10% de les accions del grup per 1.000 mili- ons i es va convertir així en el tercer accionista majoritari, per darrere de la Fundación Ramón Aceres i de IASA –que engloba les participacions de Marta i Cristina Álvarez, les filles de l’antic i difunt president, Isidro Álvarez.

Menys treballadors

Malgrat que els resultats de la com- panyia mostren que el grup ha man- tingut el nivell d’ocupats, amb una plantilla de 91.931 treballadors (més del 60% dels quals són dones), un 0,5% més que l’any 2014, aquesta xi- fra no inclou els 1.300 empleats que s’han acollit al pla de baixes voluntàries per a més grans de 58 anys. Es tracta d’un pla que l’empresa va impulsar al febrer, un fet inèdit en la història de la companyia, que mai n’havia aplicat cap de similar.

D’altra banda, el grup continua depenent en gran mesura dels grans magatzems, els hipermercats i l’agència de viatges, que engloben el 87% del total de la xifra de negoci. De fet, els que més van augmentar les vendes van ser la cadena Hipercor (+10,7%), la cadena de moda Sfera (+12,5%) i els magatzems El Corte Inglés (+7,8%). Val a dir, però, que els grans magatzems sols ocupen més del 62% del total de la factura- ció del grup. A més dels negocis mencionats, El Corte Inglés en té d’altres, com les divisions d’òptica, informàtica i bricolatge i els super- mercats més petits i de proximitat de la marca Supercor.

Més continguts de